Bilhistorisk Tidsskrift  Januar-Februar 1960   side  11

 
 

 

 
    Efter at dommerkomiteen havde haft lejlighed til at inspicere
vognen, trak alle, sig tilbage for at indtage en frokost rig paa
champagne. Kl. 2 om eftermiddagen samledes alle vogne for at paradere
forbi kasinoet. Cord'en blev straks omringet af alle fotograferne,
og i løbet af kort tid sivede det ud, at den var blevet tilkendt første-
prisen.

     Da vi naaede frem til kasinoet, blev jeg kaldt frem og fik over-
rakt præmien af fyrsten af Monaco, der takkede mig i anledning af, at
jeg igen var kommet til Monte Carlo med en vogn. Ugen efter vandt vog-
nen en førstepræmie i den tilsvarende konkurrence i Beaulieu.


     Aar gik. Vognen blev solgt flere gang og var til sidst, ved at
gaa til grunde i et hjørne af et, staalværk i Pennsylvania. Her blev
den imidlertid fundet af en god ven af mig, Brooks Stevens, der købte
den kort efter manden verdenskrig og restaurerede den fuldstændig
saaledes at den nu indgaar i hans samling af ca. 30 sjældne biler.

HJB     

-----oo0oo-----

     Tekst til fotografierne paa næstsidste side:

     De to øverste-billeder til venstre viser en restaureret cabri-
olet i amerikansk eje.

     De to øverste billeder til højre viser en town car paa forlæn-
get chassis (151 1/2 inch). Walter M. Murphy Co., Pasadena, Cali-
fornien byggede to af disse town cars, hvoraf den ene blev leveret
til den berømte skuespiller John Barrymore, Sr.


     Billedet under de to cabrioletbilleder viser den 8-cy;lindrede
Lycoming motor.

     Det nederste billede er taget fra Le Baron Studios 1929-30
katalog og viser et forslag til en towncar, der, saavidt vides
aldrig blev bygget.

     Tekst til fotografierne paa sidste side.

    
Med hensyn til Øverste og nederste billede henvises til andet
sted i bladet. Det midterste billede viser de Sakhnoffskys Cord ef-
ter ankomsten til Paris.

HJB      

-----oo0oo-----

Næste side