Bilhistorisk Tidsskrift  Januar-Februar 1960   side  12

 
 

 

 

Prøvekørsel af Cord L-29-9-
----------

     Som det uden tvivl er alle læsere af nærværende publikation
bekendt, er det ikke muligt i dag at aabne et dag- eller ugeblad
uden at blive præsenteret for prøvekørsler af automobilindustriens
nuværende frembringelser, som regel foretaget af vedkommende blads
saakaldte "motormedarbejder", hvis eneste kvalifikation - hvis man
skal bedømme paa grundlag af det til tider usandsynlige vaas, man
Præsenteres for - er, at han paa et eller andet tidspunkt i sin
karriere har erhvervet et kørekort.

     Dette gør sig naturligvis ikke gældende for nærværende publi-
kations medarbejdere, der alle maa betragtes som absolut kvalifi-
cerede til at prøvekøre vogne og berette om deres indtryk af vogne-
ne, og klubbens medlemmer opfordres derfor ogsaa til at stille de-
res vogne til raadighed for saadanne prøvekørsler. Det ses helst,
at vognene stills til raadighPd lørdag-søndag i sommerperioden og
med fuld benzintank - det sidste af hensyn til klubbens økonomi.

     Indtil vi er i stand til at bringe disse prøvekørsler, er det
hensigten nu og da at bringe referat af prøvekørsler publiceret i
andre, mere heldigt stillede tidsskrifter, og vil lægge for med
en prøvekørsel af en Cord L-29.

     Der gøres opmærksom paa, at prøvekørslen, der følger, ikke
er foretaget med en bestemt vogn, men materialet i den er et sam-
mendrag af, hvad der har været offentliggjort i de aar, modellen
blev produceret.

     August 1930. Ikke siden introduktionen af The Safety Stutz for
4 aar siden er der blevet præsenteret en saa ny og interessant vogn
som den forhjulstrukne Cord. Maaske er det dens usædvanlige og me-
get fremskredne udseende, der har medført noget af interessen, men
for entusiasten er der langt mere af teknisk interesse ved modellen.
Alene forhjulstrækket, bortset fra at der her er tale om en pioner-
indsats, byder vigtige fordele forsaavidt angaar vejbeliggenhed, kom-
fort og sikkerhed. Det er imidlertid nødvendigt med det samme at sige,
at den prøvekørte vogn frembød skuffelser paa forskellige punkter.

     For det første maa det siges, at selvom vognen er smuk i udseen-
de og ualmindelig godt bygget, er den ikke nem at køre. Førerens stil-
ling er god og alle betjeningsorganer er godt placerede, selvom det
næsten vertikale rat føles, noget fremmedartet og gearskiftet hører
ikke til de letteste. Vognen startes i første gear, der er temmelig
lavt gearet og giver en god accelleration. Uheldigvis kommer der me-
get støj fra det, og motoren (der er smidig og lydløs) løber meget
hurtig ud af omdrejninger i dette gear. I begyndelsen er man tilbøje-
lig til at skifte fra første til andet gear mellem 25 og 32 km/t paa
grund af støjen fra gearkassen, men naar motoren presses, kan vognen
trækkes op til lidt over 45 km/t. Andet gear er ogsaa støjende, og
det er derfor normalt at skifte til tredie gear ved ca. 35 km/t.

Næste side