Bilhistorisk Tidsskrift  Marts 1960   side  9

 
 

 

 

DEN l7. AUTOMOBILUDSTILLING I FORUM.

     En udstilling af moderne biler kunne maaske antages at have be-
grænset interesse for en veteranbilklubs medlemmer.

     Det er dog næppe tilfældet, selvom bilhistorisk interesserede ik-
ke bidrager til at opfylde udstillingens hovedformaal: at forøge bil-
sa1get paa den flatterende baggrund, en udstilling er. Dog, ser man
automobilets udvikling i perspektiv, bliver udstillingerne en slags
historiske statusopgørelser i Danmark ganske vist saare ufuldstæn-
dig, hvad der igen kan vise os, hvad der er gangbart i Danmark - og
hvornaar.


     Der udstilles færre og færre mærker, som til gengæld viser et
stigende antal modeller. Et typisk træk er de kontinentale mærkers
mange sportscoupeudgaver af almindelige husholdningsvogne, som nok
gennemgaaende er ganske nette ting, men helt urimeligt dyre i forhold
til størrelse og kvalitet. Mange af disse biler med navne, som i en-
thusiastens øren lyder lovli daglidags, har
erstattet den gamle fuld-
blodsklasse, der endnu for mindre end ti aar siden udstilledes i Paris
og London, omend allerede da hensygnende. Det var især de franske mær-
ker Talbot, Delage, Delehaye, Salmson og Bugatti, men ogsaa mange en-
gelske mærker fik en trist sorti, eller slæber lige rundt med en alt-
for lille urentabel produktion.

     Alle de serieproducerede opkomlinge i standard- og specialudga-
ver her benyttet sig af aristokraternes død til at stige et trin paa
rangstigen, og de vil sikkert komme til at danne en af de "store", aar-
gange, som iøvrigt flere tiaarsskift har gjort det - 1920 viste bilen
med de indhøstede erfaringer fra 1. verdenskrig. 1930 viste den klas-
siske bil i modnet udgave, 1940 den komfortable familiebil og fuldblo-
dets sidste højdepunkt, 1950 de første selvstændige efterkrigsmodeller
og endelig 1960, et stilistisk og teknisk højdepunkt for brugsvognen
saavel som for sportsvognen.

     Man kan daarligt mistænke de store bilproducenter for at have
saa megen idealisme, at de laver deres vogne som de gør, fordi de sy-
nes, det fra et teknisk synspunkt er det eneste rigtige - det købende
publikums
meninger vejer tungere end den samlede sagkundsabs, men saa
meget rigtigere lader det til, at købernes ønsker er blevet i løbet af
de sidste par aar.


     At gode køreegenskaber er blevet et godt salgsargument kan man
se af Generel Motors bestræbelser baade i Europa og U.S.A. for at
bringe deres produkter, som tidligere uanset tekniske egenskaber solg-
te sig selv, op paa, hvad man kan kalde europæisk standard.

     Det kan ogsaa iagttages, at Ford og GM med hensyn til formgiv-
ningen har strammet sig op siden sidste biludstilling. Var Chryslers
produktar dengang de mest tiltalende, er de nu afgjort passeret af de
to andre, hvis nye "smaa" modeller Falcon og Convair er pæne og re-
delige, men for europæiske markeder vel kun kuriositeter. Ford Zephyr
og Opel Kapitän er paa samme størrelse, er muligvis af bedre kvalitet
og er i hvert fald betydeligt billigere.

   En reverens for den i U.S.A. voksende trang til "europæisk eccen-

Næste side