Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  8

 
 

 

 

En sommervisit i Molsheim.
    På sommerferiens hjemtur
sydfra lagde vi turen ind igen-
nem Østfrankrig med det mål at
passere Molsheim - stedet hvor
Le Patron Ettore Bugatti i 1909
påbegyndte fremstillingen af de
biler, der med hans navn på kø-
leren vakte så stor respekt og
beundring overalt, hvor de vi-
ste sig i årene fremover.

    Fabrikere ligger der rigtig
nok - på højre side af vejen
når man kommer fra Strasbourg -
let at kende med det røde Bu-
gattimærke over porten. Umid-
delbart efter ligger et lille
hotel, hvor man både spiser og
sover udmærket - og hvor folk
ved, hvad man kommer efter !

    Man får - kommende langvejs
fra - lov at se fabrikeres mu-
seum på alle tider af alle dage.
Og man bliver yderst venligt modtaget.

    Vi blev ledsaget gennem fa-
briksområdet - det er et ordent-
ligt foretagende - af en gammel
arbejder fra storhedstiden. Man
fremstiller flyvemaskinemotorer
nu, og der må ikke fotograferes
i det egentlige fabriksområde.
Iøvrigt kan indskydes, at man
bekræftede rygterne om, at en
ny Bugatti med helt moderne li-
nier vil se dagens lys i en nær-
mere fremtid.

     Helt nede i områdets bage-
ste del lå Bugattis oprindeli-
ge fabriksbygninger, åbnende
sig ud mod en lille plads med
sol og rester af sikkert meget
smukke blomsterbede - til højre
herfor parken og familien Bu-
gattis villa - alt præget af
forsømmelse og forfald ! Midt
på gårdspladsen stod en vældig
blå flyttebus - bygget til at
transportere racervogne til ba-
nerne i.

    Inde i det såkaldte museum
står det ikke meget bedre til
  - alt bærer præg af forfald.
Støvet er tykt overalt - og
tale om nogen præsentation af
de enkelte ting er der langt-
fra. I den oprindelige ride-
stald står en række af de berøm-
melige motorer opstillet: type
23 - 35 - 35C -
57 og 41 med
flere. I et tilstødende rum lå
i uordentlige dynger reserve-
dele af mange arter: for- og
bagtøjer, bremsetromler for at
nævne noget af det øverste.
Her er i hvert fald mulighed
for at finde et og andet, man
måtte komme i bekneb med til
sin vogn.

     Bagest - i en ladelignen-
de bygning - står, tæt, uordent-
ligt, helt uoverskueligt og
umådeligt snavsede en række
Bugattier. Der kan nævnes type
64 - konstrueret før krigen som
efterfølger af type 57. Videre
Madame Bugatti's vogn - oprinde-
lig en pragtfuld limousine -
under krigen ombygget til ambu-
lance og stadig fremtrædende
som sådan. En anden stor limou-
sine fra slutningen af tyverne
er noget bedre bevaret. Man
finder en babyvogn - type 68
vist - samt en række prototyper
med sære trækarosser. Alt i
dårlig stand. Der er ikke nogen
af de racervogne, vi havde
ventet at finde nogle stykker
af. - Et Royal-chassis står i
fri luft og læner sig trist til
en mur.


    Sic transit - meget tilbage
af Le Patron's ånd er der sande-
lig ikke på dette sted. - Men endda er det jo i høj grad et
besøg værd - blot må man ind-
stille sig på ikke at finde ret meget af det, de fleste helst ville se,

(Gr)    

-----oo0oo-----

 

Næste side