Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  9

 
 

 

 
Småtips.

Kølesystemets pasning.

     Ved påfyldning af kølevædske anvendes destilleret vand med
tilsætning af en enulgerende skæreolie.   Bemærk: Frostvædske menes
ikke.

     Den rigtige oliemængde er 2-3%. Tilsætning af større oliemængder
resulterer let i en ubehagelig skumdannelse. For stor oliemængde
nedsætter desuden vandets køleeffekt.

     Når emulgerende olie anvendes, bør alle slangeforbindelser være
af syntetisk gummi. Før påfyldningen bør kølesystemet rengøres.

     Følgende olier er anvendelige: BP Energol Soluble Oil,
Caltex Soluble Oil, Esso Cutwell 40, Gulf Soluble Cutting Oil S.
Mobil Oil Solvac 50, Shell Donax C.

     Den løbende kontrol med oliemængden foretages som følger:

    1. 98 cc af den varme kølevædske påfyldes et 100 cc
      måleglas.
    2. En theske kogsalt tilsættes, hvorpå det hele omrøres, så mest
      muligt salt opløses i vædsken.
    3. Opløsningen henstilles i værelsestemperatur i ca. 30 minutter.
    4. Olien og vandet har nu udskilt sig fra hverandre, og oliemæng-
      den over vandskorpen angiver - målt i cc - olieindholdet i
      procent.

(Gengivet fra tidligere udgave af det svenske AUTOHISTORICA)

G.C.     

Vacuummeter.

     Den tidligere redaktion af Bilhistorisk Tidsskrift anbefalede
anskaffelse af et vacuummeter til enten periodisk eller permanent
(ved montering i vognen) undersøgelse af motorens tilstand.

     Her skal supplerende fortælles om noget af det, man kan få at
vide om sin motor og dennes hjælpeaggregater ved aflæsning af et
vacuummeter.

     Med et vacuummeter, der er kalibreret i engelske tommer, skal
instrumentet, når motoren er justeret ned til laveste, jævne tom-
gang, vise svagt pulserende udslag mellem 15 og 18". Ved moderne
motorer med højere kompression 17 til 20") (Målingerne foretages med
varm motor.)

     Hvis viseren forbliver omkring 5", er det tegn på utæthed i
indsugningsmanifold, karburator eller karburatorpakning.

     En langsom svingen frem og tilbage mellem 8 og 14" tyder på
forkert afstand mellem tændrørselektroderne, brændte kontaktpunkter
i strømfordeleren eller dårligt justeret karburator.

Næste side