Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  12

 
 

 

 
termometer, speedometer, ampere-
meter, instrumentbelysning og
en række knapper og kontakter.
Hornet er af mærket Klaxon. Et
varmeapparat med to ventilato-
rer er monteret under instru-
mentbordet. Vognen er forsynet med to originale bakspejle og
elektrisk vindspejlsvidsker.

     Polstringen står perfekt
i fineste gråt skind. Kortlom-
mer forefindes på alle dørene,
og desuden er i forsædets ryg-
læn indbygget et lille rum med
dør for.

     Tæpper og overtræk samt
disses besætninger er i fine-
ste originale stand. Træværket
 - såvel det synlige som det ik-
ke synlige - inclusive radiator-
skjuleren er som nyt.

     Motorhjælmen står i blank-
poleret aluminium.

     Den mekaniske tilstand,
denne vogn er i, må betegnes
som enestående. Maskinen og
transmissionen er fuldstændig
stille resp. blød. Ingen ud-
  stødningsrøg forekommer.
Et konstant, højt olietryk
holdes. Styringen er perfekt.
Bremserne er gode. Vognen er
meget livlig, flexibel med
stor accellerationsevne og
marchhastighed. Fjedre og
styretøjsledforbindelser
er omsluttede af originale
lædergamacher. Det til vog-
nen hørende værktøj består
af startsving, hjulnøgle,
hammer, donkraft, 4 små
Rolls-nøgler og fedtsprøj-
te. Den originale Rolls
"Flying Lady" maskot og in-
struktionsbogen befinder
sig i vognen.

     Denne vogn er utvivl-
somt den mest originale,
der er tilbage i England
fra denne periode. Den væk-
ker beundring overalt, hvor
den ses.

     Den har to svage punk-
ter: Bakgearet frembringer
en ubehagelig lyd, og ton-
neau-dækkenet mangler helt.

G.C.      

-----oo0oo-----

T-Ford'ens originale farver.

Henry Ford: "Folk kan få den farve de ønsker, sålænge de væl-
             ger sort".

     Sådan lød den klassiske vittighed, og noget var der om det.
Næsten alle T-Ford'er var sorte - men også kun næsten, for i de
sidste år var der adskillige farver at vælge imellem. T-model-
len så som bekendt dagens lys i 1908, og den var i produktion
indtil juni 1927, hvor Ford af hensyn til konkurrencen fra
Chevrolet så sig nødsaget til at bringe en ny model på marke-
det, og det blev model A. T-Ford'en var et fantastisk eventyr
om moderne teknik, over 15 millioner vogne blev bygget, og en
dag i oktober 1925 satte Ford rekord ved at bygge 9.000 vogne
på samme dag.

     Herhjemme har vi haft T'erne lige fra starten. Op til sep-
tember 1916 havde de alle den kantede messingkøler, af denne nu
så sjældne type har man her i landet endnu kun fundet to. Begge

Næste side