|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1960 side 13 |
||
|
hævdes at være fra 1910, en touring
som ejes af et autofirma i Bogense og en 2 pers. med lad tilhører Slagelse Motorcomp. Den kantede køler var den eneste, som fremtrådte i blank messing, og karosserityperne kunne dengang fås i farver. Med bortgangen af messingkøleren frem- kommer de sorte Ford'er med den let afrundede jernkøler som et led i U.S.A.s krigsbesparelser. Helt op til 1924-25 er alle Ford7vogne sortmalede (måske pånær runabout modellen?) og med stafferinger i hvidt eller guld, for gamle Henry Ford indså besparelsen ved kun at have een farve - han ville uden tvivl vende sig i sin grav, hvis han så vore dages flerfarvede Ford karosserier. Forniklede kølekapper kunne fås som ekstraudstyr antagelig fra midten af tyverne. Den danske samlefabrik. I 1919 anlagde Ford en samlefabrik i Sydhavnen i København, men den leverede ikke alle Ford'er i Danmark. Efterspørgslen var så stor, at en import fra Amerika måtte til. I 1923 f. eks. produ- cerede den danske fabrik 17.387 vogne, men det samlede salg af Ford-vogne i Danmark var det år 25.276, resten kom fra Amerika eller England, hvor der også fandtes en samlefabrik. Da farvevalget ikke var ens fra de to fabriker, er jeg derfor nødt til at skelne mellem dansk og amerikansk samlede vogne. Den danske samlefabrik var den første af de to, som introduce- rede andet end sort. I april 1924 annoncerede samtlige fordforhand- lere i Danmark i bladet "Auto" den nye grå touring, som benævnes empiregrå. Køler og lygtekranse var forniklet og kalecheovertrækket var gråt, skærmene selvfølgelig sorte. I "Auto" november 1925 omtales de nye fordmodeller med de lavere linier og omtalen slutter med følgende bemærkning: "Personvognene fremstilles i følgende farver, mørk florentinerrød, mørk olivengrøn og fløjlsgrå". Endnu i 1925 var alle amerikansk samlede Ford'er sorte, først i 1926 kunne vognene tillige fås i gråt, brunt og blåt, hævder Floyd Clymer i sin udmærkede bog "Henrys wonderfull model T". En amerikansk reklame fra 1926 gengivet i samme bog modsiger dog i nogen grad ovennævnte farver ved at oplyse, at runabout og touring modellerne var sorte, at coupeen og tudor sedanen var charmel green, og at Fordor sedanen var windsor maroon. Een af mekanikerne på Ford i Aarhus, som husker den tids vogne, hævder at runabout'en allerede i begyndelsen af tyverne kunne fås i en rød nærmest maroon farve. Hvis dette har sin rigtighed,' har den formodentlig været fra fabriken i Sydhavnen. En anden side af sagen er, at også en Ford kunne jo blive malet om i tidens modefarver. F. eks. var mørkeblåt meget moderne omkring 1919 og brunt og maroon sås meget omkring 1925. 1927-modellen havde et udvalg af 7 farver. Herhjemme melder annoncerne i "Auto" intet om farverne i 1926, hvorfor jeg formoder, at de fra den danske samlefabrik er de samme som detforegående år. Annoncerne fortæller, at en sedan kostede kr. 3.000,% og en touring kr. 2.350,% og at over 50% af ægte Ford reservedele koster under 50 øre - og så var benzinprisen tillige yderst rimelig dengang. |