Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  13

 
 

 

 
hævdes at være fra 1910, en touring som ejes af et autofirma i Bogense
og en 2 pers. med lad tilhører Slagelse Motorcomp. Den kantede køler
var den eneste, som fremtrådte i blank messing, og karosserityperne
kunne dengang fås i farver. Med bortgangen af messingkøleren frem-
kommer de sorte Ford'er med den let afrundede jernkøler som et led i
U.S.A.s krigsbesparelser. Helt op til 1924-25 er alle Ford7vogne
sortmalede (måske pånær runabout modellen?) og med stafferinger i
hvidt eller guld, for gamle Henry Ford indså besparelsen ved kun at
have een farve - han ville uden tvivl vende sig i sin grav, hvis han
så vore dages flerfarvede Ford karosserier. Forniklede kølekapper
kunne fås som ekstraudstyr antagelig fra midten af tyverne.


Den danske samlefabrik.


     I 1919 anlagde Ford en samlefabrik i Sydhavnen i København,
men den leverede ikke alle Ford'er i Danmark. Efterspørgslen var
så stor, at en import fra Amerika måtte til. I 1923 f. eks. produ-
cerede den danske fabrik 17.387 vogne, men det samlede salg af
Ford-vogne i Danmark var det år 25.276, resten kom fra Amerika eller
England, hvor der også fandtes en samlefabrik. Da farvevalget ikke
var ens fra de to fabriker, er jeg derfor nødt til at skelne mellem
dansk og amerikansk samlede vogne.

     Den danske samlefabrik var den første af de to, som introduce-
rede andet end sort. I april 1924 annoncerede samtlige fordforhand-
lere i Danmark i bladet "Auto" den nye grå touring, som benævnes
empiregrå. Køler og lygtekranse var forniklet og kalecheovertrækket
var gråt, skærmene selvfølgelig sorte. I "Auto" november 1925 omtales
de nye fordmodeller med de lavere linier og omtalen slutter med
følgende bemærkning: "Personvognene fremstilles i følgende farver,
mørk florentinerrød, mørk olivengrøn og fløjlsgrå".

     Endnu i 1925 var alle amerikansk samlede Ford'er sorte, først i
1926 kunne vognene tillige fås i gråt, brunt og blåt, hævder Floyd
Clymer i sin udmærkede bog "Henrys wonderfull model T". En amerikansk
reklame fra 1926 gengivet i samme bog modsiger dog i nogen grad
ovennævnte farver ved at oplyse, at runabout og touring modellerne
var sorte, at coupeen og tudor sedanen var charmel green, og at
Fordor sedanen var windsor maroon.

     Een af mekanikerne på Ford i Aarhus, som husker den tids vogne,
hævder at runabout'en allerede i begyndelsen af tyverne kunne fås i
en rød nærmest maroon farve. Hvis dette har sin rigtighed,' har den
formodentlig været fra fabriken i Sydhavnen. En anden side af sagen
er, at også en Ford kunne jo blive malet om i tidens modefarver.
F. eks. var mørkeblåt meget moderne omkring 1919 og brunt og maroon
sås meget omkring 1925.


1927-modellen havde et udvalg af 7 farver.


     Herhjemme melder annoncerne i "Auto" intet om farverne i 1926,
hvorfor jeg formoder, at de fra den danske samlefabrik er de samme
som detforegående år. Annoncerne fortæller, at en sedan kostede kr.
3.000,% og en touring kr. 2.350,% og at over 50% af ægte Ford
reservedele koster under 50 øre - og så var benzinprisen tillige
yderst rimelig dengang.

Næste side