|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1960 side 14 |
||
|
I 1927, hvor den
eneste ændring i udseendet var trådhjul, i stedet for artellerihjul. kom der et væld af farver. På auto- udstillingen i Forum dette år reklameredes med et valg af 7 farve- toner. Disse syv farver er muligvis de danske og amerikanske til- sammen. Det er lykkedes mig at skaffe oplysninger om de seks og de formenes at have været sort, perlegrå, brun, mørk olivengrøn, maroon og mørkeblå. Jeg hører gerne nærmere, om nogen kender den syvende eller om de seks er korrekte. Floyd Clymer hævder, at 1927 modellen i Amerika leveredes i grå, brun, olivengrøn, maroon og mørkeblå. Farverne på de engelsk-byggede vogne skal jeg ikke kunne udtale mig om, vi har næppe fået ret mange ind i landet. Om der findes enkelte tilbage, vides ikke. Imidlertid er de let kendelige, idet de var højrestyrede. Den engelske samle- fabrik blev anlagt i Manchester allerede i 1911, og man nåede at samle ca. 4 million T'er. Den danske samlefabrik nåede i januar 1927 op på vogn nr. 100.000, den blev sendt rundt for at besøge samtlige købstæder dog ikke Skagen - "der jo ligger isoleret fra omverdenen", skriver "Auto"; den berygtede Aalbækvej har ved vintertid ikke været til at forcere, selv for en Ford. Der findes blandt læserne sikkert flere, som kan uddybe farve- spørgsmålet mere endnu eller korrigere mig, hvor jeg har taget fejl. Skulle der være væsentlige ting at bemærke, bringer jeg det gerne i en senere omtale. Th. Ry Andersen. -----oo0oo-----
Redaktion: T:Ry Andersen, H.J.Beier, G.Christiansen, J.Graae, J.Sestoft, C.E.Andersen (anse.), Rømersgade 7, 4.sal, København K. |