|
V I N T E R E N 1960/61
AUT0MOBILHISTORISKA KLUBBEN havde været så
elskværdig at invitere
formændene for veteranbilklubberne i Norden til 10-års Jubilæet i
Stockholm, som fandt sted den 15. oktober 1960.
Jubilæet fejredes på det tekniske museum i Stockholm, som AUTO-
MOBILHWTORISKA KLUBBEN har et meget nært samarbejde med.
Festlighederne indledtes med en kort redegørelse i museets fore-
dragssal for klubbens historie og et indlæg fra museets leder, inten-
dent Althin, om samarbejdet mellem det tekniske museum i Stockholm og
AUTUMOBILHISTORISKA KLUBBLN. Indlæggene var klare, fornøjelige og op-
lysende, og der skabtes straks den bedste stemning.
Der blev lejlighed for formændene i de andre nordiske landes ve-
teranbilklubber til at overbringe deres hilsener; på DANSK VETERANBIL
KLUBS vegne havde jeg medført et lille sølvcigaretbæger med en inskrip-
tion i form af en hilsen til 10-års jubilæet. Det er tanken, at dette
bæger som en vandrepokal hvert år skal tildeles den forfatter, som ef-
ter indstilling af formanden i DANSK VETERANBIL KLUB har ydet det væg-
tigste bidrag til den automobilhistoriske litteratur i det forløbne
år i AUTO HISTORICA. Som første modtager indstilledes ingeniør Bertil
Lindblad for hans instruktive artikel om Knights Slidmotorer, hvilket
vel ikke kan forundre, da DANSK VETERANBIL KLUBS repræsentant havde
begivet sig til Stockholm i en MINERVA.
Efter mødet i foredragssalen åbnedes en udstilling i museets min-
dehal af visse af AUTOMOB1LHISTORISK. KLUBBENS medlemmer restaurerede
vogne. Udstillingen rummede mange meget smukt udførte restaureringer
af mærkerne BUGATTI, B£NZ, LACIA, FIAT, A.C. CADILLAC m.fl. Efter
udstillingens åbning indtoges en elegant souper i samme lokale, hvor
de gamle, smukke vogne var udstillede, en i sandhed strålende ide, som
realiserede manges drøm om i sit private hjem at kunne have et af de
kære, gamle stykker stående til stadig, beskuelse.
Iøvrigt var der adgang til at bese museets egen samling af ældre
automobiler. Denne samling er meget interessant. Den rummer foruden
gamle, svenske automobiler en yderst sevædig elektrobil og en BENTLEY
fra Pre-Rolls perioden med super charger. Særudstillingen holdtes åben
en uge, og jeg havde lejlighed til at bese udstillingen flere gange.
Restaureringsarbejdet var en inspiration, og hele den venlige ånd, der
Næste side
|
|