Bilhistorisk Tidsskrift  Vinteren  1960/61   side  14

 
 

 

 
    En rekapitulation viser herefter følgende vedrørende antallet af
Royale karosserier:

     De kendte chassisnumre er følgende: 41121 Weinberger cabriolet,
41131 Park Ward limousine, 41141 Kelloer coach, 41150 Berliner de
voyage.


     Da Berliner de voyagen efter alt at dømme er en af de første, der
blev bygget, må det antages, at chassisnumrene ikke har noget at gøre
med den rækkefølger hvori chassis'erne blev bygget, men med numrene på
motorerne. Der blev oprindelig bygget ca. 50 motorer, hvoraf største-
delen, da det ikke lykkedes at sælge dem monteret i bilchassis'er, blev
anvendt i skinnebusser. En sådan skinnebus forsynet med 4 Royale
motorer holder rekorden med 123 mph for den største hastighed, der
nogensinde er opnået på skinner. Skinnebusserne med disse motorer var i
passagerkabinen forsynet med et stort speedometer, hvor de rejsende
kunne aflæse hastigheden, og en fransk bekendt af mig har engang gjort
turen fra Strasbourg til Paris i en sådan skinnebus. På det meste af
turen stod speedometeret konstant over 150 km/t.

     Jeg skal endelig pege på en ganske sjov ting vedrørende disse
berømte 7 Royale, nemlig at hvis ovenstående fortegnelse er rigtig,
blev der oprindelig kun solgt 3 Royaler til kunder, nemlig 4, 5 og 7.
Når man ser bort fra nr. 1, der blev ødelagt, var Bugatti-familien
således indtil 1950 ejer af halvdelen af de producerede chassis'er.
Man kan vist godt sige, at det er en af de få gange i automobil-
historien, at en vogn med en så stor oprindelig salgsmæssig fiasko
har opnået så stor berømmelse i sine senere dage.

HJB.      

------oo0oo------

GODE RÅD.

     Rensning af trådhjul er let med flitsprøjte og lige dele sulfo-
sæbe og vand. Efter 15 minutter kan hjulene slangespules helt rene.

     Til rensning af vindspejle og ruder anvendes et udslidt vaske-
skind, der, når det er helt hårdt efter vaskning og tørring, nulres
til en ensartet masse. De afvaskede og aftørrede glasflader renses
let for fedtpletter og farvede skygger med dette skind.

     Anløbning af pudset kølerkappe undgås, såfremt man, når vognen er
kørt i garage, lader porten stå åben i 10-15 minutter.

     Dæksider og gummiflader holdes rene og smukt sorte med vand til-
sat 10% glycerin.

     Dørlåse smøres let og bedst med lidt grafitfedt på nøglen.

PT.      

 ------oo0oo------

Næste side