|
Bilhistorisk Tidsskrift Vinteren 1960/61 side 14 |
||
|
En rekapitulation
viser herefter følgende vedrørende antallet af Royale karosserier: De kendte chassisnumre er følgende: 41121 Weinberger cabriolet, Da Berliner de voyagen efter alt at dømme er en af de første, der blev bygget, må det antages, at chassisnumrene ikke har noget at gøre med den rækkefølger hvori chassis'erne blev bygget, men med numrene på motorerne. Der blev oprindelig bygget ca. 50 motorer, hvoraf største- delen, da det ikke lykkedes at sælge dem monteret i bilchassis'er, blev anvendt i skinnebusser. En sådan skinnebus forsynet med 4 Royale motorer holder rekorden med 123 mph for den største hastighed, der nogensinde er opnået på skinner. Skinnebusserne med disse motorer var i passagerkabinen forsynet med et stort speedometer, hvor de rejsende kunne aflæse hastigheden, og en fransk bekendt af mig har engang gjort turen fra Strasbourg til Paris i en sådan skinnebus. På det meste af turen stod speedometeret konstant over 150 km/t. Jeg skal endelig pege på en ganske sjov ting vedrørende disse berømte 7 Royale, nemlig at hvis ovenstående fortegnelse er rigtig, blev der oprindelig kun solgt 3 Royaler til kunder, nemlig 4, 5 og 7. Når man ser bort fra nr. 1, der blev ødelagt, var Bugatti-familien således indtil 1950 ejer af halvdelen af de producerede chassis'er. Man kan vist godt sige, at det er en af de få gange i automobil- historien, at en vogn med en så stor oprindelig salgsmæssig fiasko har opnået så stor berømmelse i sine senere dage. HJB. ------oo0oo------ GODE RÅD. PT. ------oo0oo------ |