|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1961 side 16 |
||
|
den retning, nemlig mod dyrere vogne, ligesom
Studebaker også regnede med at kunne bruge en del af Pierce-Arrow fabrikkerne. I sommeren 1928 købte Studebaker en kontrollerende aktiepost i Pierce-Arrow for 9.573.998 dollars, en disposition, som viste sig at være dyr for Studebaker, idet Studebaker 5 år senere på et tidspunkt, hvor selskabet selv var under konkursbehandling, måtte sælge aktie- posten for 1.000.000 dollars. Det første resultat af samarbejdet med Studebaker viste sig i 1929, idet Pierce-Arrow for 1929 stoppede produktionen af de gamle 6-cylindrede motorer og kom ud med en helt ny 8-cylindret rækkemotor. Som sædvanlig var Pierce-Arrow imidlertid langt bag efter konkurren- terne, idet alle disse forlængst var gået over til 8-cylindrede moto- rer, enten i række eller V. I konstruktionen lignede den nye Pierce-Arrow motor på mange punk- ter Studebaker President Eight motoren fra 1928. Trods de mange lig- hedspunkter kunne man dog ikke sige, at der var tale om en Studebaker motor, således var Pierce-Arrow motoren, der efterhånden blev lavet i forskellige størrelser, altid større end Studebaker motoren. I 1929 leverede Pierce-Arrow kun motoren i een størrelse (5997 cc), men al- lerede i 1930 var det muligt at få den i 3 størrelser. Den mindste blev anvendt i C-serien, der remplacerede den tidligere "billige" model 81, medens den største blev anvendt i A-serien, der remplacerede den gamle Dual-valve serie 38. Den mindre version udviklede 125 hk, medens den største udviklede 132 hk. I 1929 gik det nogenlunde for firmaet, idet man fordoblede salget fra 5.000 til 10.000. I 1930, hvor depressionen satte ind med fuld kraft, faldt salget igen til 5.000, men det lykkedes dog at opnå en lille for- tjeneste. Pierce-Arrows andel af markedet udgjorde ca. 1/4%. Der blev solgt flere Pierce-Arrower end f. eks. Peerless, Lincoln og Cord, men det absolut dominerende mærke blandt luksusvognene var Packard. 1931 8-cylindret phaeton. 1931 var både salgsmæssigt og finansielt et
dårligt år, men det |