Bilhistorisk Tidsskrift   Forår 1962   side  14

 
 

 

 

F A R M A N

Brødrene Parman championcyklister, væddeløbskørere, flyvepionerer
og konstruktører af flyvemaskiner.
--------------

     Thomas Parman, der var englænder og havde bosat sig i Frankrig
som korrespondent for de engelske aviser "The Standard" og "The Tribune",
var en glødende entusiast for cykelsporten. Hans interesse for cykel-
sporten blev overført til hans tre sønner, alle født i Paris, Dick i
1872, Henry i 1874 og Maurice i 1877. Allerede i en ung alder viste
sønnerne sig at være fremragende cykelkørere og vandt mange præmier,
især Henry og Maurice, der var uovervindelige på tanden. I en alder
af 18 år blev Henry fransk mester ved at vinde et 100 km's løb på
Buffalobanen ved Paris.

     Farmanbrødrene, blev meget hurtig tiltrukket af automobilismen og
flyvningen, der begge på det tidspunkt endnu var i deres vorden.

     I december 1898 udstillede de på Pariser salonen en trehjulet cykel,
der var forsynet med en 2-cylindret boxermotor, der udviklede
4 hestekræfter. Henry og Maurice deltog i talrige bilvæddeløb, af hvil-
ke kan nævnes Paris-Berlin 1901, Paris-Wien 1902, hvor Henry vandt sin
klasse, Circuit du Nord samme år, der blev vundet af Maurice, Paris-
Madrid og Gordon-Bennett i 1903 etc.

1923 "A6B"

1 1901 konstruerede Voisin for Henry en flyvemaskine af træ og
lærred, et "hønsebur" som det blev kaldt dengang. Hans store interesse
blev flyvningen, og han var den første person i verden, som det lykkedes
at flyve en distance på 1 km. Det var i januar 1908. I det følgende år
startede han sammen med sine brødre en fabrikation af flyvemaskiner i
et stort telt. Allerede i 1912 rykkede de dog ind i nogle vældige fa-
briksbygninger i Billancourt, hvor de under krigen 1914-18 producerede
krigsflyvemaskiner og senere automobiler. Deres flyvemaskiner benyt-
tede motorer fra Renault, Hispano-Suiza og Gnome & Rhone, og det var
først efter krigen, at de begyndte at konstruere deres egne motorer.
I tyverne dannede de deres eget luftfartselskab, som med flyvemaskiner
af deres egen konstruktion regelmæssigt fløj med post og passagerer
mellem Paris, Bruxelles, Amsterdam, Hamburg og København. Fabrikatio-
nen af flyvemaskiner fortsatte indtil anden verdenskrig, hvor det
franske luftvåben benyttede sig af Farman flyvemaskiner.

     Dick og Maurice blev franske statsborgere, men Henry, som levede
i Paris alle sine dage, bevarede sit britiske statsborgerskab. Dick

Næste side