Bilhistorisk Tidsskrift   Forår 1962   side  15

 
 

 

 
var forretningsmanden blandt brødrene, selv om han også dyrkede cykel-
sporten. Han havde den forretningsmæssige og økonomiske ledelse af
Farman-selskabet.

Farman automobilerne.

     Farman brødrene viste deres første automobil på den første franske
automobiludstilling efter verdenskrigen i oktober 1919. To diametralt
modsatte tendenser var repræsenteret på udstillingen : Luksusbilerne
(les voitures de grand luxe), hvor alt var ofret på komforten uden
hensyn til prisen.
Brugsbilerne: hvor automobilet blev betragtet som et transportmiddel,
der måtte fremstilles til den lavest mulige pris.

     Farmen vognen hørte til den første gruppe sammen med andre mærker
som Hispano-Suiza, Voisin, Gnome & Rhone og Fonck, der alle var frem-
stillet af andre flyvemaskinfabrikanter eller tidligere flyvere.

     Farmanen var en luksusbil - meget dyr i indkøb og bestemt for
eliten. Den blev fabrikeret med den samme omhu og præcision som flyve-
maskinerne, efter samme principper og på samme maskiner. Den første
model "A6B" blev konstrueret fra 1920 til 1928. Det var en 40 CV (fran-
ske skatteheste) 6-cylindret monobloc .med boring og slaglængde på
100 x 140 mm svarende til et kubikindhold på 6594 cc. Ventilerne blev
styret af en overliggende knastaksel, der var dobbelttænding med mag-
net og batteri, 4 gear fremad, tør flerpladekobling, 4-hjuls bremser
med servo, forhjulsaffjedring med langsgående bladfjedre og baghjuls-
affjedring med cantileverfjedre. Akselafstanden var 3.685 m. Der var an-
vendt aluminium mange steder og motorblokken var i Alpax letmetal. Hju-
lene og alle dele i kraftoverføringen var forsynet med rullelejer. Vog-
nen var rigt udstyret med instrumenter, bl. a. med en oliestandsmåler
og en lille hane, der begge var i forbindelse med en ekstra olietank.
Ved hjælp af denne ekstra olietank kunne man påfylde motoren olie un-
der kørslen uden at stoppe, man skulle blot dreje på hanen og olie-
standsmåleren viste derefter, hvor mange liter der var løbet i motoren
(olieforbruget lå på 1 liter pr. hundrede kilometer). Chassisprisen
i 1926 var 105000 francs mod 110000 for 26 CV Hispano-Suizaen. Det var
et beløb, som på daværende tidspunkt repræsenterede 3-4 gange købesum-
men for en normal vogn (Citroen type B-12 sedan kostede dengang
28230 francs).

     I 1928 blev "A6B"en erstattet af "NF" -modellen, som stadig havde
40 franske skatteheste, men slaglængden var forøget til 150 mm, hvil-
ket gav et cylindervolumen
7065 cc. På Pariser-salonen i oktober
1928 var Farmanerne monteret med et nyt compound affjedringssystem
bagtil samt med dobbelt styring. Formålet med compound affjedringen
var at gøre vognen lige komfortabel uanset om der kun var chaufføren
ombord eller om den var fyldt med passagerer. Affjedringen bestod af
en stor tværliggende bladfjeder og to parallelle cantileverfjedre, der
var monteret således, at vognen normalt blev båret af den tværliggende
fjeder, således at denne kun kom i forbindelse med de tværliggende fjed-
re, når der var vægt på vognen. På denne måde blev affjedringen gjort
stivere efterhånden som der kom vægt på. Formålet med dobbeltstyringen
var den størst mulige sikkerhed. I stedet for at det ene hjul blev sty-
ret direkte fra styrehuset og med en forbindelse tværs over fra det ene

Næste side