Bilhistorisk Tidsskrift   Sommeren 1962   side  20

 
 

 

 
Civilingeniør Peter K. Toksvig, "Pennehuset", Karlebo pr. Kokkedal.

Stud. med. Johs. E. Gothen, 122, Langelandsgade, Aarhus.

Typograf Ole Ballermann, Haandværkerkollegiet, 22, Bispebjerg Parkallé, NV.

Pølsemager Søren Houlberg, Parkhotel, Elbchaussee 566, Hamburg Blankenese,
                                      Tyskland.

Maskintekniker Eigil Andersen-Lyngvad, 42, Tvedvej, Kolding.

Karsten Bech-Andersen, 19, Prince of Wales Terrace, London, W. 8.

F. Christiani, 7, Ved Bommen, Gentofte.

Peter Rasmussen, 3, Mosegaardsvej, Thorsvang, Horsens.


Stillingsændring:
Inspektør
Carl H. Jensen.
Se tillige de understregede ovenfor.

-----ooo0ooo-----

Read og vink.

I denne serie er mekaniske forhold med relation til ældre biler ble-
vet behandlet, hvad hovedsagelig vil være tilfældet også i fremtiden,
hvis denne herefter findes.

Her skal tales om indregistrering af vor slags biler og om de motor-
sagkyndige.

De motorsagkyndige har et lidet misundelsesværdigt job. Deres popu-
laritetsniveau undergaas vist kun af Kongens Fogeds. De er fjender,
som alt skal skjules for, for hvem næsten intet kan skjules - og for
hvem ethvert medlem af D.V.K. intet bør forsøge at skjule, thi derved
tjene vi vor hobby bedst såvel kollektivt som individuelt.

De motorsagkyndige er i virkeligheden flinke mennesker med den for-
stærkede skepsis, som findes hos kortspilleren, der føler, at modspil-
leren sidder med ekstraesser i ærmet. Ser de en velholdt gammel bil
med ejeren selv bag rattet, kan han være sikker på en fair behandling.

Selv har jeg 3 gange indregistreret en bil fra før 1930. Første gang
blev jeg kasseret på afviservinger, der dårligt kunne ses bagfra,
samt for blegt baglys. Anden gang på slidte gummiophæng (fjedrene).
Ved begge vogne var jeg utilfreds med de motorsagkyndige. Når jeg nu
fortæller, at jeg tredie gang klarede skærene uden komplikationer,
vil en og anden nok mene, at de videre udtalelser er farvede af denne
kendsgerning. Imidlertid kunne afviserne ikke ses bagfra, baglyset var
blegt og gummiophænget slidt, hvorfor det ville have været forkert at
lade det passere.

Hvad jeg sidst oplevede under de to timers ventetid i kø bevirker,
at jeg ser på de motorsagkyndige med sympati: Rustne lig trukket over

Næste side