Bilhistorisk Tidsskrift   Sommeren 1962   side  21

 
 

 

 
med farve og med hajer bag rattet præsenteres. De kan bremses; -
styretøjerne kan virke, lygter etc. også, men alt sammen på en så-
dan måde, at man indser, at om en uge kan meget vel væsentlige for-
andringer være indtrådt af sig selv.

Som gangsterne i Amerika, der ofte uskadeliggøres med en streng dom
for en mindre skatteuregelmæssighed, bliver sådanne biler likvideret
utvivlsomt med vilje af de motorsagkyndige på ting, som i og for sig
ikke er så vigtige. Dette kan medlemmer af D.V.K. betragte med til-
fredshed.

Ved indregistreringen af vore biler såvel som ved flere andre for-
hold vil det være godt, dersom motorsagkyndige, politi, ja alle på
gade og vej bibringes forståelse af, at vi ikke klamrer os til alt
gammelt, der kan bevæge sig, men kun til det, vi kan sætte i lovmæs-
sig, brugbar stand, før det ruller ud.

At skrive så i Bilhistorisk Tidsskrift under overskriften: Raad og
vink, er ikke ment som en insinuation til nogen, men skulle nogle
dog kunne benytte sig deraf, er hensigten nået.

GC.         

-----ooo0ooo-----

Behl. af udstødningsmanifold.

Ønsker man et smukt udseende udstødningsmanifold på sit køretøj, skal
anbefales sværtning og polering med ganske almindelig - kakkelovns-
sværte:: - De flestes smukke emaillering er vel mere eller mindre af-
brændt i årenes løb og rustne rør, lidet prydende den i øvrigt så
smukt rensede og malede motor, står tilbage. Jeg har i forbindelse
med andet steds omtalte restaureringsarbejde søgt at få et par mani-
fold genemailleret - men trods henvendelse flere steder ikke fundet
en virksomhed, der turde påtage sig opgaven, p. g. a. manglende kend-
skab til materialesammensætningen - og absolut ikke af uvillighed. Se-
nere erfaret viden om, at processen kræver opvarmning til omkr. 1300 gr.
med teoretisk risiko for revner i materialet har fået mig til at afstå
fra yderligere fremtrængen. En gang sværtet er vedligeholdelsen ret let
ligesom en polering holder forbavsende længe.

Gr.                

-----ooo0ooo-----

Næste side