Bilhistorisk Tidsskrift   Sommeren 1962   side  24

 
 

 

 
Alligevel er det alt i alt et planløst og tilfældigt udpluk af de to
landes virkelig glorværdige bilproduktion, og det vidner ikke om ve-
neration, når bilerne udstilles som de er forefundet, på flade dæk
og med interiører, der er mere end halvt fortæret af møl.

Et ganske anderledes overlegent foretagende er Daimler-Benz, store
nye museum, beliggende på fabrikkens kæmpemæssige arealer i Stutt-
gart-Untertürkheim, som nabo til bydelen med det bilhistorisk klin-
gende navn Cannstatt. Der kan findes alt hvad med rimelighed kan for-
ventes fra de to mærkers lange historie. De udstillede vogne er så
godt som alle brugte, men velholdte, og møllene holdes på afstand med
en betydelig koncentration af naftalin.

Fra Daimler's og Benz' første produkter i firserne og til det ud-
valg af dagens modeller, der afvekslende udstilles i museets loka-
ler, er man bestandig i kontakt med automobilteknik og -historie af
verdensformat. Det må medgives, selv om denne opfattelse slet ikke
lader til at være stedet fremmed.

Spændende var Jenatzy og Lautenschlagers hvide, kædetrukne Mercedes
grand-prix vogne og Blitzen Benz'en med den kolossale 200 PS, 21,5 ltr.
motor, der også er udstillet separat. Med dr. Porsches stempel træf-
fer vi her igen tyvernes forkætrede S-serie, der bedst kendes under
de vistnok engelske betegnelser: 33/180, 36/220 og 38/250.

Disse vogne har en sjælden rå tiltrækningskraft, hvilket måske skyl-
des, at de ser farlige ud og sikkert også har været det. Deres egent-
lige potentiel har ligget i høj uanstrengt marchfart (170 km/t ved
3000 omdr.) på bekostning af accellerationen, som kompressoren skulle
give en håndsrækning om nødvendigt.

Køreegenskaberne blev højt berømmet, men skulle have været ret spe-
cielle. Det sidste gælder også tredivernes legendariske Rennwagen,
W 125, W 163, W 165, m. fl., som med op til 190 HK/l og 8-900 HK/t
stadig repræsenterer den mest avancerede automobilteknik. En kurio-
sitet er den vogn, hvormed Mercedes-Benz ville slå den absolutte ver-
densrekord, men som på grund af krigen aldrig kom i funktion. Med en
flyvemotor på 2900 HK skulle den være god for 750 km/t.

Samlingen omfatter desuden en mængde af fabrikkens mere fredelige
produkter, af hvilke en del ikke er særlig kendte, såsom de store
gedigne sedanmodeller fra tyvernes slutning, Marburg 320, Nürnberg
530, og den elegante semi-sportsvogn Stuttgart 370, 1931, der for
en gangs skyld har flad kølerfront. Mere kendte er M-B 130, den fol-
kevognalignende 1934 model med hækmotor, prototypen på dieselperson-
bilen fra 1936, den raffinerede 500 K. og fremfor alt flagskibet
"Grosserer Mercedes" eller 770 K. der er udstillet i to udgaver, en
åben 7-prs. fra 1930 - løvrigt eks-kejserens - og en velproportio-
neret limousine fra 1936, hvis form ses videreudviklet senere i Mer-
cedes 300 fra 1950.

Udstillingen understøttes på udmærket måde af motorer, chassis'er,
billeder og tekster. Således gøres der rede for den i mere end gra-
fisk henseende heldige kombination af Benz' cirkulære laurbærkrans
og Mercedes stjerne.

Næste side