|
Bilhistorisk Tidsskrift September 1963 side 2 |
||
|
res her ganske kort. Når de moderne bilers forskærme er ført så langt ned over forhjulene, skyldes det næppe ønsket om at hindre, at sprøjt og sten kastes fremad, men snarere nye form-moder i forbindelse med den konstruktive praksis at spare de temmelig kostbare frie billygter og blot nøjes med indbyg- gede billygter, eller rettere sagt store lygtepærer, der placeres i selve forskærmkonstruktionen, som følgelig må omslutte dem, selv ned- adtil. Kravet om vinklen på 600 opfyldes ikke af ret mange af de biler, der er over 30 år gamle. Ikke desto mindre ansås disse bilers skærme for at være særdeles effektive, da de var nye, ja vel helt op til indevæ- rende år, da enkelte betragtere eller ikke-betragtere kom på andre tanker. Udformningen af de nye krav, - altså om at vinklen mellem vertikal- linien gennem hjulcentret og radien herfra mod skærmforkanten skal være 60gr. - tyder på, at man forestiller sig, at sten og stænk udka- stes fra hjulnavet eller i hvert fald vinkelret bort fra hjulperife- rien. Måske har kravet en anden begrundelse. Men det er påfaldende, at der kræves ganske samme vinkel, uanset om afstanden mellem hjulene og skær- mene er lille eller stor. Ganske vist angives det i hjulgeometribe- skrivelsen, at afstanden fra forhjulsperiferien til skærmen højst må være 50 % af hjulradien, hvilket vist kun overskrides af den lille Citroën. Dersom skærme er tæt ved hjulene, beskytter de naturligvis bedre, for så vidt som de da fanger smudset i en større vinkel og kun tillader nedadrettet udkastning, selv når skærmene er korte. Følge- lig kan man da nøjes med en mindre skærmvinkel, hvis kravet om udkast- ningsretningen skal være det samme. Det materiale, der løsnes fra hjulene, udgår ikke fra hjulnavene, men fra hjulenes periferi, og det bevæger sig til at begynde med retlinet i periferiretningen, d.v.s. tangentialt bort fra hjulene. Derefter bliver det retningsændret ved indflydelse af tyngdekraft og luftmod- stand. Blot skærmforkanten er ført fremover og nedover til samme højde som hjuloverkanten, kan det udkastede materiale kun kastes skråt nedad eller horisontalt fremefter. Det kan altså ikke nå ret højt op eller ret langt frem og kan næppe frembyde nogen fare for færdselssikker- heden. Men selv om man tænker sig, at det kastes noget opefter, betyder det ikke ret meget. Der findes en del biler, hvis forskærme er så korte og flade, at lidt af materialet kan kastes lidt opad. Men udkastningsvinklen er altid ganske lille. Hvis man tænker sig det ekstreme eksempel, at grænsevinklen er 15gr., kan materialet teoretisk set - ved 70 cm hjuldiameter, vandret køre- bane og en kørehastighed af 60 km i timen - kun nå op til 162 cm over vejbanen, som nås 7 m foran udkastningsstedet lidt bag hjulets høje- |