Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  10

 
 

 

 
HISTORIEN OM JENSEN MOTORS LTD.

Historien om de fleste bilfabrikker er en fortælling om masseproduk-
tion. Historien om "JENSEN MOTORS LTD." er en inspirerende fortæl-
ling om personligt præget håndarbejde. Det er en historie om to
brødre - Alan og Dick Jensen.

Alan og Dick Jensen blev født i slutningen af sidste århundrede og
blev tidlig "vilde" med biler. Deres fader anså denne interesse for
at være en harmløs hobby; men senere fandt han ud af, hvor altopslu-
gende den var. Lige efter 1. verdenskrig, da Alan var 19 og Dick 16,
tilbød deres fader dem til fødselsdagsgave at vælge mellem en motor-
cykle til hver eller en bil til deling. For dem var valget uden tøven.

Bilen, en 3 år gammel Austin 7, ankom kl. 14 en lørdag, og i resten
af week-end!en fik ingen af brødrene nogen søvn. Imidlertid var kun
lidt af tiden optaget af kørsel. Det første, de foretog sig, var at
klæde den af for at komme ind til de ædlere dele. Formålet var at
rekonstruere og modificere chassis'et efter deres egne krav til en
sportsvogn og efterhånden at konstruere et karosseri.

Da bilen var færdig a la Jensen, tiltrak den sig stor opmærksomhed
overalt hvor den kom frem. På den tid havde bilerne stadig tendens
til at være høje og majestætiske og var egentlig noget af en slags
selvkørende hestevogne. Brødrenes vogn, som var fartbygget med ele-
gante horisontale linier, var noget som folk aldrig havde set før.
Vognen var tilmed god for en meget højere hastighed end de fleste
andre køretøjer på den tid.

Engang da brødrene kørte ad en vej i nærheden af Birmingham, blev
Alan opmærksom på en vogn bag dem med utæthylende horn og blinkende
forlygter. Føreren af vognen havde de sidste par km prøvet at ind-
hente dem. Hvad han ønskede, var simpelthen at stoppe denne mærke-
lige nye bil for at komme hen og studere den.

Det viste sig, at manden var chefingeniør hos "STANDARD MOTOR COMPANY".
Efter at han havde afsluttet sin gennemgang af vognen, stillede han
blot det ene spørgsmål: "Kan dette karosseri monteres på et Standard-
chassis". Da svaret var "ja", fik han øjeblikkelig draget omsorg
for, at der blev leveret brødrene et. Det var gennem denne hændelse,
at brødrene kom til at bygge den to-sædede Standard Avon og senere
1930 coupe'en, som ved sin første præsentation blev betegnet som
fuldstændig revolutionerende, skønt den kom til at blive et daglig-
dags syn på de engelske veje.

Navnet Jensen kom imidlertid ikke frem for offentligheden, det skete
først i kombinationen "Patrick-Jensen" - et navn, der var tilføjet
på seriefremstillede biler på modificerede Wolsley Hornet chassis'er.

Senere da brødrene begyndte deres samarbejde med W.J.Smith & Søn,
som senere blev overtaget af Jensen Motors Ltd., begrænsede de sig
stadig til stærkt personligt prægede specialvogne bygget på modifi-
cerede chassis'er af forskellige mærker. En specialbygget vogn blev
f. eks. lovet til Clark Gable i Hollywood. Chassis'et, der kom fra
Detroit til Birmingham og derpå blev sendt tilbage over Atlanten,
tværs over U.S.A. til Californien, rejste i alt 11.000 miles, før

Næste side