Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  11

 
 

 

 
det nogensinde kom i brug. Dette er en målestok for, hvor stor
"Jensen's" berømmelse var tidlig i 30'erne.

Alle de her omtalte udviklingstrin førte til det naturlige højdepunkt
i 1936 - en standard bil med navnet "Jensen" på køleren. Som det kan
tænkes, var det en revolutionerende model, skønt den stadig ikke var
beregnet på massefremstilling eller blev reklameret med stort "halløj".

På samme tid kom den unge Edsell Ford på besøg i England og gav sit
samtykke til en Jensen-vogn med en indbygget modificeret Ford motor.
Vognen blev averteret og solgt som Jensen 3½ l, skønt den var ibyg-
get en Ford V 8 motor. Det var den første vogn i verden med overdrive
som standardudstyr. Blandt de andre fortrin, den lovede, var en top-
hastighed på 90 mph. ved kun 3.000 opm., 20 miles per gallon og 0-60
mph. på 13 sekunder. Brødrenes signaturer var tydeligt skrevet i ka-
rosseriets lave elegant svungne linier.

Bilen blev modtaget med en begejstring, der sjældent vises andre vogne.
"Jeg har intet andet end lovprisninger for denne bils ydeevne", sagde
Sir Malcolm Campell, "der er noget ved bilen, som er svært at forkla-
re, noget ud over det sædvanlige - særligt let at bemærke for enhver,
der som jeg selv ustandselig kører alle slags bilmærker".

Til trods for denne ros og al den goodwill, der omgav "Jensen Motors",
forblev det stadig et kæmpende firma, hvilket dog ikke bekymrede brød-
rene særligt. De ønskede ikke at udnytte deres succes, det eneste, de
ønskede, var at bygge deres biler lige efter deres eget hovede.

Straks efter at de havde lanceret Jensen-Forden, begyndte de at spe-
kulere på lastvogne. I forbindelse hermed havde brødrene allerede
mærket sig en del problemer, som de ville løse. En del af deres ar-
bejde hos W. J. Smith & Søn havde været konstruktionen af et chassis
af en aluminiumslegering til "Bedford". Dette blev foreslået af
"Reynolds Tube Compagny Ltd.", som leverede legeringen, der som et
eksperiment blev benyttet til at opbygge et komplet lastvogn-chassis.
Trucken, der således blev fremstillet i 1937, var den første af sin
slags i verden. Den havde - og har stadig - den største lasteevne
for lastvogne på 3 tons. Den var så revolutionerende, at eksperterne
rystede på hovedet og spåede den en sørgelig skæbne. Der blev sagt,
at den ville brække i stykker, så snart den kom på vejene, eller at
den hurtig ville tæres op; men den første model, som blev fremstillet
bliver stadig brugt i dag og har nu i alt tilbagelagt næsten 900.000
miles.

Med denne truck og Jensen 3½ l gik det som man kan forstå fremad for
firmaet; men netop da begyndte krigsforspillet. Det kunne ikke være
begyndt på et mere ubelejligt tidspunkt for "Jensen Motors Ltd.", for
året 1938 ville have været tidspunktet for virksomheden til at blive
placeret solidt på markedet og til at gå i gang med større opgaver.

Fra dette tidspunkt og til 1945 helligede brødrene sig fuldstændig
krigsproduktionen. For det meste af tiden havde brødrene kunnet be-
skæftige sig med de problemer, der interesserede dem mest. Nu blev
virksomheden omstillet til at lave sæder til flyvemaskiner, dele til
spærreballoner, bombehylstre. Brødrenes kunnen viste sig af stor
værdi, da de ombyggede "Sherman" tanks til amphibiebrug i månederne

Næste side