Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  16

 
 

 

 
Uheldigvis for Maybach kom denne model på markedet midt i verdens-
krisen hvad der selvfølgelig påvirkede salget af denne meget dyre
vogn. For at hjælpe på situationen besluttede Maybach sig til at
sende en model W6 på markedet, der fremkom ved at anbringe den 6-cy-
lindrede 7-liter motor fra 27/120 PS modellen i Zeppelin-chassis'et
og med anvendelse af de øvrige mekaniske elementer fra Zeppelinen.
Da værktøjet til fremstillingen af den 6-cylindrede motor var afskre-
vet, og der iøvrigt blev anvendt færre dele til denne, skulle det
være muligt at sælge model W6 til en billigere pris. Maybach angav
selv i kataloget for W6 modellen formålet med denne som følger:

          "Der Konstruktion des Maybach-Sechszylinder-Wagens
           war die Aufgabe zugrunde gelegt, entsprechend den
           Anforderungen der gegenwårtigen Zeit ein Fahrzeug
           grosser Leistungsfähigkeit mit möglichst geringen
           Anschaffungs- und Unterhaltungskosten zu schaffen".

Bemærkningen om den lavest mulige anskaffelsespris må dog tages med
et vist forbehold, når det tages i betragtning, at alene chassis'et
kostede 18-20.000 Rmk på et tidspunkt, hvor en DKW kostede 3.100 Rmk,
men det var selvfølgelig billigere end Zeppelinen, hvor chassis'et
kostede ca. 27.000 Rmk.

Ret hurtigt efter sin fremkomst blev Zeppelinen ændret på en række
punkter. Boringen blev forøget til 92 mm, hvilket forøgede slagvo-
lumenet til 7977 cc. Motoren udviklede nu 200 hk ved 3.000 omdr/min.
I forbindelse hermed blev der installeret en dobbeltpladekobling i
stedet for den tidligere enkeltpladekobling, og gearkassen fik 4 frem-
adgående gear, hvilket sammen med overgearet gav ialt 8 fremadgående
gear. Alle gearene blev nu valgt ved hjælp af en vælger på ratsøjlen,
og de blev skiftet ved en servomekanisme, når foden blev løftet fra
speederen. Autovacsystemet blev erstattet af en elektrisk benzin-
pumpe, og bremserne blev også udstyret med servosystem. Akselafstan-
den var stadig 3.735 mm, og vægten af chassis'et androg ca. 2.090 kg.

En række af disse ændringer blev også indført på W6-modellen, såsom
servobremserne, elektrisk benzinpumpe etc.

Zeppelin fra slutningen af 30'erne med
Spohn karosseri. Bemærk højrestyringen.

Næste side