Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  17

 
 

 

 
Produktionen af Zeppelinen i denne lidt ændrede form fortsatte ind-
til krigsudbruddet, og modellen var sammen med "Grosser Mercedes"
den dyreste vogn på det tyske marked igennem alle disse år. Det må
vel iøvrigt antages, at produktionen - selvom krigen ikke var kommet -
stod foran sit ophør, bl. a. under henvisning til, at Mercedes-Benz
i 1937 var kommet med en moderniseret "Grosser Mercedes" med uafhæn-
gig affjedring på alle hjul, 230 hk-motor med kompressor etc., og
det ville derfor have været nødvendigt for Maybach enten at stoppe
produktionen eller også komme med en moderniseret Zeppelin.

1 1934 blev W6-modellen afløst af en ny model DSH, der var i produk-
tion til og med 1937. Motoren i W6 stammede fra midten af tyverne og
var efterhånden noget forældet i konstruktionen. DSH'en var forsynet
med en 6-cylindret rækkemotor, der med boring og slaglængde på 100
x 110 mm havde et volumen på 5.184 cc. Ventilerne var anbragt i top-
pen og blev aktiveret på sædvanlig måde ved hjælp af stødstænger og
vippearme, og motoren udviklede 130 hk ved 3.200 omdr/min. Der var
5 fremadgående gear, hvoraf det første var et terraingear, og gear-
skiftningen skete på samme måde som i Zeppelinen. Bortset fra motor
og gearkasse var resten af chassis'et fælles med Zeppeliner, ligesom
for W6-modellens vedkommende, men chassisprisen var ca. 10.000 Rmk
lavere, nemlig 17.300 Rmk.

1 1934 kom Maybach også med den model, der kom til at udgøre hoved-
parten af produktionen indtil krigsudbruddet, og som samtidig også
var den teknisk set mest fremskredne og interessante, nemlig SW 35-
modellen, senere SW 38 og SW 42.

SW 35 modellen var udstyret med en 6-cylindret rækkemotor med et ku-
bikindhold på 3.435 cc, svarende til boring og slaglængde på 90 x
90 mm. I 1936 blev slaglængden øget til 100 mm, svarende til et ku-
bikindhold på 3.790 cc (SW 38), og i 1939 blev slaglængden atter for-
øget, nemlig til 110 mm, hvilket gav et kubikindhold på 4.199 cc
(SW 42). Hestekraftydelsen blev for SW 38 modellen angivet til 140 hk
ved 4.000 omdr/min. Motoren var forsynet med en overliggende knast-
aksel, der løb i 7 lejer, og i stedet for spiralfjedre blev ventilerne
lukket af bladfjedre. Motorblokken var støbt i letmetal, og stempler-
ne arbejdede i udskiftelige støbejernsforinger. Krumtapakslen løb i
8 hovedlejer.

1935 Maybach SW 35 med strømliniet karosseri
bygget af Spohn efter Jaray's tegninger.

Næste side