|
Bilhistorisk Tidsskrift September 1963 side 17 |
||
|
Produktionen af Zeppelinen i denne lidt
ændrede form fortsatte ind- til krigsudbruddet, og modellen var sammen med "Grosser Mercedes" den dyreste vogn på det tyske marked igennem alle disse år. Det må vel iøvrigt antages, at produktionen - selvom krigen ikke var kommet - stod foran sit ophør, bl. a. under henvisning til, at Mercedes-Benz i 1937 var kommet med en moderniseret "Grosser Mercedes" med uafhæn- gig affjedring på alle hjul, 230 hk-motor med kompressor etc., og det ville derfor have været nødvendigt for Maybach enten at stoppe produktionen eller også komme med en moderniseret Zeppelin. 1 1934 blev W6-modellen afløst af en ny model DSH, der var i produk- tion til og med 1937. Motoren i W6 stammede fra midten af tyverne og var efterhånden noget forældet i konstruktionen. DSH'en var forsynet med en 6-cylindret rækkemotor, der med boring og slaglængde på 100 x 110 mm havde et volumen på 5.184 cc. Ventilerne var anbragt i top- pen og blev aktiveret på sædvanlig måde ved hjælp af stødstænger og vippearme, og motoren udviklede 130 hk ved 3.200 omdr/min. Der var 5 fremadgående gear, hvoraf det første var et terraingear, og gear- skiftningen skete på samme måde som i Zeppelinen. Bortset fra motor og gearkasse var resten af chassis'et fælles med Zeppeliner, ligesom for W6-modellens vedkommende, men chassisprisen var ca. 10.000 Rmk lavere, nemlig 17.300 Rmk. 1 1934 kom Maybach også med den model, der kom til at udgøre hoved- parten af produktionen indtil krigsudbruddet, og som samtidig også var den teknisk set mest fremskredne og interessante, nemlig SW 35- modellen, senere SW 38 og SW 42. SW 35 modellen var udstyret med en 6-cylindret rækkemotor med et ku- bikindhold på 3.435 cc, svarende til boring og slaglængde på 90 x 90 mm. I 1936 blev slaglængden øget til 100 mm, svarende til et ku- bikindhold på 3.790 cc (SW 38), og i 1939 blev slaglængden atter for- øget, nemlig til 110 mm, hvilket gav et kubikindhold på 4.199 cc (SW 42). Hestekraftydelsen blev for SW 38 modellen angivet til 140 hk ved 4.000 omdr/min. Motoren var forsynet med en overliggende knast- aksel, der løb i 7 lejer, og i stedet for spiralfjedre blev ventilerne lukket af bladfjedre. Motorblokken var støbt i letmetal, og stempler- ne arbejdede i udskiftelige støbejernsforinger. Krumtapakslen løb i 8 hovedlejer. 1935 Maybach SW 35 med strømliniet karosseri |