Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  18

 
 

 

 
Ligesom på de større modeller blev kraften fra motor til gearkassen
overført gennem en flerpladekobling. Gearkassen var Maybachs "Doppel-
schnellgang-Getriebe" med 4 synkroniserede fremadgående gear, der
blev forvalgt ved hjælp af to små vælgere på rattet, og skiftedes uden
brug af koblingen, når speederpedalen blev sluppet. Bortset fra de
normale 4 fremadgående gear var der en såkaldt "Geländegang", der blev
indkoblet ved hjælp af den normale gearstang, der også betjente fri-
gearet og bakgearet.

Chassisrammen var fabrikeret af solide kasseformede profiler, og der
var for første gang på en Maybach model uafhængig hjulaffjedring, både
foran og bag. Der var svingaksler bagtil, og selve de drivende aks-
ler var lejret i nogle store rør, hvilke rør var forbundet med en tvær-
liggende bladfjeder, der tog sig af de større bevægelser, plus en min-
dre spiralfjeder i hver side, der tog sig af de mindre bevægelser.
Forhjulene var ophængt i triangler både foroven og forneden, og fje-
derelementerne bestod også her af en tværliggende bladfjeder plus to
små spiralfjedre. Der var mekaniske firehjulsbremser med servofor-
stærkning, og håndbremsen aktiverede også alle fire hjul på samme må-
de som på de større Maybach modeller. Chassis'et blev leveret med
to akselafstande, enten 3.380 mm eller 3.680 mm. Trods den solide
konstruktion var chassis'et væsentlig lettere end Zeppelin chassis'et,
nemlig 1.250 kg mod 2.090 kg, hvilket igen medførte, at vægten af den
4-dørs sedan "kun" androg 2.000 kg mod 3.270 kg.

Der var tale om en kvalitetskonstruktion af allerhøjeste klasse lige-
som for de andre og tidligere Maybach modeller, men desværre kunne op-
rustningen i det tredie rige og den deraf følgende mangel på metaller
som kobber, messing etc. ikke undgå at få indflydelse på modellen.
Overalt, hvor disse metaller kunne erstattes med jern, måtte Maybach
gøre dette tvunget af myndighederne, f. eks. ved kølerlegemet, rør-
forbindelser etc., og det har da også vist sig, at ejerne af de få
Maybach, der er tilbage fra denne periode, har haft vrøvl med mange
af disse enheder.

Maybach SW 38 Sport Cabrio (Spohn)

Næste side