Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  20

 
 

 

 
I 1944 blev Maybach fabrikkerne 70% ødelagt ved bombeangreb, og ef-
ter krigen blev en række af de resterende værktøjsmaskiner,demonte-
ret og afleveret til sejrherrerne i krigsskadeerstatning, og først
i 1949 kunne Maybach genoptage produktionen af jernbane- og skibs-
motorer.

Maybach SW 38 med dansk karosseri,
sandsynligvis fra Højer.
Fotografi fra midten af 50'erne.

I 1956 fremkom der rygter om, at Maybach ville genoptage bilproduk-
tionen, forårsaget af at man hos Spohn fik forsynet et SW 42 chassis
med et moderne 4-døre sedankarosseri, men det blev ikke til mere,
idet Maybach ikke mente, at markedet for luksusvogne i Tyskland var
stort nok til, at en produktion kunne blive rentabel.

For Spohn var situationen alvorlig efter krigen. En lang række tyske
karoseerifabrikker krakkede på grund af mangel på egnede chassis'er.
For Maybach var der ikke mere at gøre for Spohn. En kortere periode byg-
gede Spohn karosserier for Veritas, et mindre tysk bilmærke i efter-
krigsårene, der søgte at denne sig et navn ved produktion af sports-
vogne, oprindelig baseret på den 2-liters BMW. Veritas-eksperimen-
tet fik imidlertid en brat afslutning, og Spohn vendte sig da i sin
fortvivlelse mod et nyt publikum, nemlig de amerikanske soldater i
Tyskland. Mange af disse var fra staterne interesserede i de så-
kaldte "custom cars", d.v.s. mere eller mindre rædselsfuldt ombyg-
gede amerikanske standardvogne, og Spohn begyndte nu at udføre lig-
nende arbejde i Vesttyskland, idet man efter kundernes ønske ombyg-
gede en række amerikanske vogne såsom Ford, Buick, Pontiac, Packard
etc. Disse vogne blev forsynet med hajfinner, fantasifulde dekora-
tioner på siden af motorhjælmen etc. Gennemgående var disse vogne
så gyselige, at man næsten ikke kan lade være at mene, at det var
fortjent, at Spohn gik konkurs i 1956, hvormed der blev sat et punk-
tum for disse rædsler. Ved siden af disse vogne blev der naturligvis

Næste side