Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  21

 
 

 

 
bygget enkelte anstændige karosserier, således ombyggede Spohn både
en Mercedes-Benz 300 og en Jaguar Mark VII til coupe-modeller, men
dog ikke nok til at give syndsforladelse.

Selv om Maybach eksisterer i dag i bedste velgående, må det dog be-
tragtes som udelukket, at vi igen får Maybach personvogne at se, og
i hvert fald kan det ikke blive med karosserier fra Spohn.

Danskejet Maybach W6 med Cadillac V12 motor og ombygget Spohn karosseri. Vognen er senere blevet forsynet med hjulkapsler.

Gennem de 17 år, Maybach byggede biler, blev der vel ialt produceret
ca. 3.000 eksemplarer, hvoraf kun et meget ringe antal eksisterer
i dag. De højere tyske officerer havde en stor forkærlighed for
Maybach, hvorfor mange af dem blev rekvireret af militæret under
krigen, og da krigslykken vendte, blev mange af dem hængende i mud-
deret i Rusland. En stor del af de resterende blev ødelagt under
bombeangrebene mod Tyskland.

I Danmark har Maybach altid været en meget sjælden fugl. I årene
efter krigen sås i København en yderst elegant SW 38 4-dørs cabri-
olet, der tilhørte en udenlandsk ambassade, vistnok den brasilianske,
men denne vogn er efter forfatterens viden forsvundet. Der kørte
endvidere en SW 38 med et 2-dørs cabrioletkarosseri. Køleren var
ombygget, og efter alt at dømme var der tale om et dansk karosseri
fra Højer i Sønderjylland. Efter at have været forsvundet i nogle
år er denne vogn nu fundet på en byggeplads på Amager i meget mise-
rabel stand. Efter krigen blev der sammen med en række tyske krigs-
efterladenskaber også importeret et Zeppelinchassis uden karosseri,
der stod i en række år på en oplagsplads i Hvidovre. Dette chassis
er nu endt hos en kendt storsamler på Lolland, men det må vel betrag-

Næste side