|
Bilhistorisk Tidsskrift Vinteren 1963 side 13 |
||
|
ranbil, hvilket jo ikke godt kan siges om den
forannævnte. Vanskeligere var valget af nr. 3. - GrÃ¥es Packard har altid forekommet mig at være en stilren skønhedsÃ¥benbaring, raffineret og elegant, dertil fremtrædende let og diskret, trods sin i virkeligheden betydelige længde. En veteranbil er den jo ikke, tværtimod, den er højmoderne, trods sine næsten 30 Ã¥r, idet den var langt forud for sin tid, da den blev frem- stillet. Men det mÃ¥tte man vel have lov til at se bort fra, nÃ¥r det drejede sig om en skønhedsvurdering af alle de nærværende køretøjer. NÃ¥r denne Packard blev draget ind i vurderingen, mÃ¥tte ogsÃ¥ Christi- ansens Ã¥bne Packard komme i betragtning. Den virker noget klodset ved sine pladehjul og kantethed (dette gælder desværre de fleste ældre Packard'er) og ved sit lange karosseri. Det drejer sig jo om en touring- model med langt bagudtrukket bagende. Én tilsvarende phaéton-model vil- le have været nok sÃ¥ elegant. Til gengæld er denne Ã¥bne Packard's vind- skærmsparti med solskærm og diverse store lygter her sÃ¥ elegant, at ingen anden bil pÃ¥ det punkt kan konkurrere med den, navnlig ikke efter den gennemgribende plettering. - Jeg havde set bilen et par Ã¥r tidligere stÃ¥ende i miserabel tilstand udendørs i Hvidovre, og jeg troede dengang ikke, at den nogensinde skulle komme ud at køre, og turde ikke selv købe den, skønt den da sikkert kunne være erhvervet for en enkelt penge- seddel. NÃ¥r denne bil sidenhen trods alt er blevet sÃ¥ fin, skyldes det et dygtigt og ihærdigt arbejde af den, der havde modet til at "gÃ¥ om bord i den". Følgelig fortjener den i sin nuværende tilstand særlig op- mærksomhed og ejeren anerkendelse. - Jeg foreslog, at der skulle udde- les en ekstrapræmie; da de to Packard'er faktisk ikke kunne sammenlig- nes, foreslog jeg dem begge beæret med "3- præmie", hvilket skete fyl- dest. Da disse afgørelser mÃ¥tte foretages meget hastigt, følte jeg mig temme- lig usikker. Men efter senere overvejelser kom jeg til uforandret re- sultat. Rolls'en præsenterede sig fantastisk flot i rampebelysningen pÃ¥ Tivoli's kunstnertribune. Publikum viste ogsÃ¥ stor interesse for den her. De strømmede bort ved synet af sportskonkurrencens vinderbiler eller vinderpersoner; men strømmen vendte sig, da Rolls Royce'n kom frem. Præmievurderingen var som sagt personlig. Andre dommere ville utvivl- somt have anlagt andre synspunkter og kriterier og være kommet til helt andre resultater. MÃ¥ske ville de have valgt en Bugatti eller en Ford. Klubmedlemmernes interesser er jo højst forskellige. Til de mange med andre meninger skal jeg kun sige til forsvar, at af- gørelsen er korrekt, for sÃ¥ vidt som den repræsenterer den tilfældigt udpegede dommers overbevisning. Der var jo mange andre biler til stede, som mÃ¥ omtales, om ikke for an- det, sÃ¥ fordi de ikke præmieredes. Standard'en var stort set middelmÃ¥- dig. Der var f. eks. en hæslig stor Wolseley sedan fra midten af 1930-erne. Der var ogsÃ¥ en bastard mellem en BMW og en WMW, en trist sedan, om hvilken det oplystes i højttalerne, at den kunne køre 200 km i timen. MÃ¥ske var det undskyldningen for dens deltagelse. - Men sÃ¥ kan man jo spørge om, hvad arrangementet og konkurrencen drejede sig om. Var det overholdelsen af de 30 km i timen ? Var det tilfredsstillelsen af pub- likums trang til at se nogle sjove fortidsuhyrer af biler eller origi- |