Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  16

 
 

 

 
RÅD OG VINK.

Dette skrives i begyndelsen af januar 1963. Det kolde vejr har fået
mig til at anstille nogle betragtninger over automobiler, som de byg-
gedes for 30-40 år siden, og som de fabrikeres i dag, og jeg håber, at
man vil godtage disse selv under den overskrift, som nok fra begyndel-
sen har været noget prætentiøs.

Jeg ville, hvis jeg skulle være gået videre med artikelserien, have
omdøbt den til "HÅNDSVINGET", idet det efter min mening kan forsvares,
som Johannes V. Jensen — jeg tror, det var i "Bræen" — hævdede, at
hjulet var den største opfindelse, mennesket havde gjort, at gøre hånd-
svinget til et af automobilmotorens vigtigste tilbehør, for som det
gjaldt tidligere, således gælder det også i dag: Hvis motoren ikke
bringes til at rotere under 4—takts forbrænding, så har den ingen
kraftværdi i en given situation. Taktløshed. Selvstarteren kan få en
motor til at snurre livligt rundt, men denne selvstarter, om hvilken
der ellers kun er godt at sige, tager ofte al strømmen fra batteriet,
således at der ikke bliver nok til tændingssystemet og dermed til start.
Med choke'en hevet helt ud og tændingen stillet lavt og med en smule
håndgas er man så godt som sikker på at kunne starte en motor, der i
øvrigt er i orden, med et håndsving, hvilket jeg giver posthum hyldest
vedføjet et lille råd: Det kan være tungt at dreje håndsvinget, også
fordi gearhjulene skal drejes med i den svære olie. Med en hjælper til
at træde koblingen ned, lettes arbejdet. Er man alene, anbefales det
at skære en pind af i en længde, der netop svarer til afstanden mellem
koblingspedalen, når den er trykket ned, og forsædets forreste kant,
og opbevare denne pind sammen med håndsvinget til brug, når vejret er
koldt.

Med håndsvinget drejes og startes motoren, uden at andre i en bil vi-
tale dele belastes. Ved plusgrader kan selvstarteren næsten altid gøre
arbejdet, men ved minusgrader bliver det rigtig åbenbart, hvor ringe
det er, at de fleste moderne biler har "overflødiggjort" håndsvinget.

Her nede på på vejen mødes op til en halv snes optimister for øjeblikket
om morgenen for at løbe eller trække hverandre i gang. Ofte møder også
en redningsvogn. I går morges knaldede en gearkasse, hvis iskolde hær-
dede tander sprang som glas, da der blev koblet til lidt for pludseligt
under igangtrækningen. En ny gearkasse var sat i i dag. Regningsbeløb
for gearkasse plus koblingsreparation: kr. 792,—. Gear, differentiale
og til dels kardanled belastes, når en kold vogn skal trækkes i gang.

Ved ventilindstilling på sideventilede motorer, ved tændingsindstil-
ling og ved andre lejligheder er det også fordelagtigt at have hånd-
sving, som nu forlades — men jeg går videre med start i koldt vejr og
nævner den automatiske choker, hvorom mange kraftudtryk er blevet
brugt. Det er forbløffende som disse chokere virker forskelligt, og
de virker oftest forkert på den ene eller anden måde. Bimetalfjederen
choker nogle gange slet ikke, og da man på grund af vore dages enorme
luftfiltre, som naturligvis er meget påkrævede på de fine, rene asfal-
terede veje, vi har her i landet, ikke kan komme til at sætte en klud
eller en hånd for luftindsugningen, bliver start en næsten umulig sag.
Oftere choker bimetalfjederen alt for længe, hvilket ganske vist giver
start, men forårsager koksafsætninger og øget friktion mellem cylinder-
væg og stempel på grund af benzinoverskud med påfølgende dilution af
smøreolien. Mange er heldigvis så fornuftige, at de udskifter den au-

Næste side