Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  20

 
 

 

 
Det syncroniserede gear var fremme på enkelte af de gamle vogne, men
først i vore dage er det rigtigt slået igennem, og det må betegnes som
et gode (især for de mange moderne kvindelige kørere). (Dette var ikke
skrevet for at være som en af tre brødre, af hvem een var sjov og de
andre sjovere, hvilke sidste var tilhængere af den ny retskrivning, før
den blev indført !) Syncromesh'en holder dog sjældent mere end
50-100.000 km's kørsel, og der er større risiko for ødelæggelser i en
syncro—gearkasse, der er kommet op i årene. Ratgearet vil det sikkert
gå, som det gik med panoramaforruden. De helt automatiske gear er me-
get sensible — ved ujævn tomgang kan vognen "kravle", og i koldt vejr
kan den nægte at fungere, før olien er blevet varm. Reparationer af
sådanne gear er overordentlig kostbare. Gearlås, som fandtes på lige
så mange biler for 30-40 år siden, som der gør i dag, er en virkelig
effektiv tyveriforsikring. Ratlåse, armerede tændingskabler etc. er i
reglen ikke pengene værd, så hellere en hovedafbryder.

Under kørsel må også bremserne nævnes. Man er i det tidsrum, som her
behandles, gået fra mekaniske udvendige båndbremser og fra mekaniske
indvendige tromlebremser til hydrauliske indvendige tromlebremser og
endnu kun i enkelte tilfælde til skivebremser. De mekaniske og de hy-
drauliske tromlebremser repræsenterer bedst de to perioder. Det meka-
niske system kræver mere pasning end det hydrauliske, som også er bil-
ligere at fremstille. Begge systemer er effektive, men i længden er
de mekaniske bremser de sikreste, fordi det er så godt som umuligt at
miste bremseevnen på flere hjul ved et eventuelt brud på en del, mens
en lækage i det hydrauliske system forårsager total uvirksomhed i alle
4 hjul på næsten alle vogne af i dag. Luftblærer i bremsevædsken ned-
sætter bremseeffekten. Håndbremsen er mekanisk på enhver bil.

Allerede i 1933 lanceredes af det fine amerikanske automobilfirma
Pierce Arrow en vogn, der i sin skikkelse meget nærmede sig den sande
aërodynamiske form: dråben. Den kostede 10.000 dollars og hed The Pierce
Silver Arrow. Man var langt tidligere opmærksom på luftmodstandens be-
tydning for en bils fart og brændstoføkonomi, men med 1933 begyndte bi-
lerne ret at tage form herefter. Morsomt er det at lægge mærke til, hvor-
ledes forestillingen om, hvordan en bil skal se ud i dag — sammenfat-
tet i ordet mode — i høj grad igen fjerner den almindelige vogns linie
fra hensynet til aërodynamik. Bemærk f. eks. forgængeren til samt "den
med den smarte bagrude"; se også DKW's 1962 strømlinede og netop intro-
ducerede efter—moden—kantede 1963 model. Den superstrømlinede Citroën
ID 19 fremstilles nu også i et sammensurium af en station car.

Min opfattelse er, at perioden 1925-35 har skabt de mest driftsikre og
solide biler, i hvilke der også blev taget vidtgående hensyn til kom-
fort under transporten. 1940 og 1950'erne, synes jeg, var middelmådige
med en tendens mod en fremgang i slutningen af 50'erne, der er fortsat
i begyndelsen af 60'erne, på det område, der omfatter de små familie-
biler.

Det gammeldags 8—døgns automobiler viste tempus fugit med præcision.
Det moderne el—automobiler kan ikke ile i vinterkulden. Tempora mutantur,
nos et metamur in illis, og naturligvis vil der ske masser af foran-
dringer også med bilerne i fremtiden, hvad reklamemanden har den stør-
ste indflydelse på, men vi medlemmer af Dansk Veteranbil Klub, som på
den ene eller anden måde har eller føler tilknytning til en mekanisk

Næste side