Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  21

 
 

 

 
tidsperiode, hvori der skabtes bedre produkter, bl. a. fordi man ikke
overdrev mekanikken, kan glædes over denne tingenes tilstand, thi
desto mere automatik, der indføres i bilerne af i dag, desto lette-
re kører man ganske vist, men når man ikke kører, fordi man ikke
kan køre, er såvel fejlfinding som reparation meget vanskeligere og
dyrere, ja tit så vanskelig og så dyr, at denne tids automatik kan
lignes med paradoksal-dogmatik. Dette dogme er vi ikke slaver af,
når vi indstiller vore ikke-plastic-knapper på rat og instrument-
brædt, indtil motoren er blevet varm, når den ved en monoton udstød-
ning fortæller os, at vi nu med sindsro kan hengive os til dens ukom-
plicerede funktionalisme.

P.S.: Et kølesystem bør aldrig stå tørt, da pakningerne lider derved.
Frostvædske på glykolbasis kan ikke anvendes på den stille overvin-
trende vogn, da vand og frostvædske efter nogen tid separerer. Sprit
og vand, der er løbet sammen een gang, skilles ikke ad igen.

G.C.               

-----oo0oo-----

Peerless til salg.

En Peerless 1928-29 blev i begyndelsen af 1963 averteret i Berling-
ske Tidende. Ved en skriftlig henvendelse til ejeren blev følgende
spørgsmål stillet og besvaret:

lukket/åben ? - lukket
to døre/fire døre ? - fire
antal af cylindre ? - seks
antal hjul fem eller seks ? - seks
er dækkene gode/dårlige ? alle seks gode
indtræk stof/læder ? - stof
lak god/nogenlunde/dårlig ? - god
forchromning god/nogenlunde/dårlig ? - nogenlunde
skønsmæssigt antal kørte kilometer ? - 150.811
kan motoren starte ja/nej ? - starter og går som en symaskine
er den nogensinde hovedrepareret ? hovedrepareret ved godt 100.000 km
prisforlangende ? - kr. 1.500 2.000

Bilen har kun haft een ejer og været indregistreret til nu. Den er
forsynet med hydrauliske bremser. Den skal være meget behagelig at
køre i. Henvendelse til

Peter Nordgren,
Ørbækshusene pr. Maarum,
Nordsjælland.

G.C.                

-----oo0oo-----

Næste side