Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 2  Oktober 1964     side 4 & 5

 

 

 
 

Max Beaumonts Ford TT lastbil med føreren, fru Tove Hartmann.

VI Ford T Rally

Traditionen tro blev Ford T Rallyet kørt den første søndag i juni og denne gang med stor international deltagelse, idet der var tre vogne fra England og ti fra Sverige.
   Løbet kørtes som sædvanlig som et præcisionsløb over 55 km lutter asfaltvej, med 34 km/t og 2 min. interval. I alt deltog 43 vogne. Formanden for det engelske Ford T Register, Max Beaumont, imponerede ved at bringe tre vogne til Danmark, hvoraf den ene, en 1923 lastbil, blev overlegent ført af fru Tove Hartmann fra Virum. Fruen havde aldrig kørt en Ford T indtil dagen før rallyet.

 

Vejret var strålende varmt sommervejr indtil hjemkørslen, som endte i regn og torden. En enkelt Fordvogn forvildede sig i Århus' gader og slap først ind på ruten efter en times søgen. Han fik trøstepræmien, udsat af Max Beaumont, for at komme sidst i mål.
   Der var i øvrigt masser af præmier, både engelske og danske. Vinder af rallyet blev Åge Schreiber med sin 1927 model. Nummer 2 blev Knud E. Petersen, Skive, og nr. 3 Jørgen Nørgård, Hellerup. Fru Ruth Nellernarin vandt Ladies' Cup og fru Hartmann fik præmien „til den, der for første

 

gang førte en Ford T", galant udsat af den altid oplagte Max.
   Blandt de svenske vogne var der adskillige brass-radiators. Af hensyn til teknikernes og dommernes svaghed for blankpudset messing var det ønskeligt, om man til næste rally havde en klasse for den kantede køler og én for den afrundede. Præmien for den mest velholdte vogn gik for anden gang til A. Praag i Stockholm -- det var en brass-radiator.                    Th. Ry Andersen.

 Ålholm

Alholm Automobil Museum har fra efterårsferiens slutning og indtil videre kun åbent om søndagen. Entreen koster tre kroner for voksne og én for børn.
   Der er udstillet op mod 70 biler og der er cafeteria med spiritusbevilling. Der er planer om i tilknytning, til bilmuseet at anlægge en lille jernbane ud til kysten med en kopi af Danmarks første tog, der fra 1847 kørte mellem København og Roskilde.

Ford A klubber

Der er stør interesse for Ford A her til lands, og flere klubber er opstået. Vamdrup Ford A Klub var den første med mekaniker Greve som leder. Klubben tæller cirka 30 medlemmer og tyve vogne. Desuden findes der en Ford A klub i Esbjerg og en i Horsens med repr. Åge Schreiber i spidsen for 50 medlemmer og 40 biler. Største klub synes at være Nordjysk Ford A Klub ved Viggo Jensen i Ålborg, der er 53 medlemmer og cirka 60 vogne. København og Odense siges at blive de næste.                                    Th. R. A.

 

Kærhusturen

Et jysk sidestykke til de tidligere Holmegårdsture på Sjælland blev i år realiseret af Sonja og Erik Asschenfeldt. Mødestedet var Sonja og Eriks 200-årige hus Kærhuset, smukt beliggende ved det meget øde Hadsund. Man medbragte madkurven, sin familie og den kære gamle vogn og hyggede sig sammen. Af ny restaureringer sås Amdissens 1922 Harley-Davidson med sidevogn, perfekt indtil den mindste „label", skaffet fra USA. Det er Sonja og Eriks tanke at invitere medlemmer hvert år på den sidste søndag i juni, og nærmere meddelelse vil blive givet i bladet for næste års Kærhustur.                                                    Th, R. A.