Der er kun
fem fuldendt lykkelige familier i Sverige, hævder Åke Jern i
Stockholm og grunden hertil er, at der kun findes fem Lambdaer i
Sverige. Efter denne målestok skulle der kun være to, fuldendt
lykkelige familier her i landet.
Ingeniør Vagn Jensen er
ejer af en 8. Serie cabriolet med karosseri af Faring. Den formodes
at have tilbragt sine første år i Frankrig, idet en på
instrumentbrættet anbragt kobberplade fra ,Touring Club de
France" fortæller, at vognen har tilhørt Jørgen Falck
Quistgaard, 4 Rue du Port aux Lions, Charenton. Sidenhen har vognen
gået i Sverige, hvor den har tilhørt dirigent Rosnes i Stockholm.
I 1955 kom den til Danmark, hvor den efter mange forskellige ejere
fandt et godt hjem hos Vagn Jensen.
Landets anden Lambda
tilhører mig. Det er en long wheelbase af 5. Serie, heldigvis ikke
kortet ned som så mange engelske vogne er blevet det i tidens løb. Den er
forsynet med ballondæk „per uso coloniale og har aftagelig fælg.
Den forlod fabrikken den 6. juni 1925 for at blive sendt til Curtiss
Automobile, et nu nedlagt autofirma i London, oplyser Lancia &
C. Der blev den i 1931 købt af en ung mand i det danske konsulat,
nuværende konsul Ludvigsen i København. Konsulen fortæller, at
han købte den af en ung enke med relativt små børn. Hun havde
fået den bizarre idé at gemme vognen til hendes børn blev store.
Desværre erindrer han ikke enkens navn og alle forsøg på at finde
ud af, hvem vognens første ejer var, har været forgæves. Efter
konsul Ludvigsen begynder den traditionelle triste historie —
mishandling og fornedrelse hos mange ejere, hvoraf |
|
tre har gjort
sig særlig bemærket: en skibsfører, en tjener og Ole Opfinder.
Skibsføreren var ikke så
værst, bortset fra at det var meget vanskeligt at overbevise ham om,
at vognen aldrig har tilhørt prins Axel. Skibsføreren malede vognen
med yderst maritime produkter, som faktisk har bevaret karosseriet
godt. En ølkapsel blev fundet i aktiv tjeneste som stoppeanordning i
forbindelse med chokeren på instrumentbrættet — det kan kun være
tjeneren.
Ole Opfinder har imidlertid
været den værste af alle. Uden tvivl har denne Ole været i
besiddelse af et elektrisk bor. I den forniklede vindspejlsramme var
der boret 29 huller, de fleste til ingen verdens nytte; desuden var
rammen „cut and shut". Åke Jern kom mig til hjælp med et
fæld-bart vindspejl fra en 4. S. I det massive vaflede
instrumentbræt har Ole boret ni huller, som har givet dens nuværende
ejer hovedpine indtil miraklet skete — på et lager i London fandt
man et 5. Serie instrumentbræt endnu indpakket i fabrikkens papir.
Via ,Lancia. Motor Club" sidder det nu i min vogn. Ole har bygget
vognen om til ukendelighed i håb om at forbedre Lancias mesterværk,
bl. a. ved at anvende diverse Ford A komponenter såsom karburator og
tændingsanlæg. Sluttelig har han forsøgt at få vognen til at ligne
en 1935 model ved at give skærme og kaleche strøm-linjeform.
Da jeg købte vognen i 1958,
var motoren allerede taget ud, og det var tydeligt at se, at den var
frostsprængt og ,beyond repair". Gennem Lancia Motor Club, som
har ydet mig en efter danske forhold helt usandsynlig støtte under
restaureringen,
|