Falsterbo
Falsterbo Festival Rally er gået hen og blevet en velorganiseret
tradition i Sydsvenske Dagbladet og KAK's arrangement. I år fandt
festivalen sted 22. august med løb for vogne fremstillet før 1928 og
Concours d'EIégance for moderne biler. Løbet havde start i Jägersro og mål i Falsterbo med banelængde varierende i de tre
klasser fra 45 til 70 kilometer. Inddelingen skete efter den
gennemsnitsfart, føreren på forhånd mente at kunne holde.
I langsomste klasse startede kun én vogn, Cadillac
1905, der begyndte sine dage som droske i Stockholm. Den gik i mål
med 30 strafpoints, to motorstop under manøvre prøven og
en sveden ventil, men dog som klassevinder.
Det ene af DVK's svenske medlemmer, Manfred Almkvist,
vandt klasse 11 og fik hele dagens bedste tid ved manøvreprøven
med sin Ford T 1914, næsten et helt minut hurtigere end hurtigste
vogn i hurtigste klasse, Dodge sedan 1924.
Øvrige deltagende vogne var: 5 stk. Ford T fra 1914
til 25, 2 stk. Buick 1925, Dodge 1920, Chevrolet 1918, Cleveland
1925, Bugatti Tipo 43 1927, Volvo 1927, Thulin 1927, Fiat 501 1923
(Henning Johansen), Overland Whippet 1928 (Karsten Wedel) og Packard
1924 (Georg
Christensen).
or.
Reception
På augustmødet i København oplyste formanden, at der fortsat
arbejdes med plan om en reception på en lørdag eftermiddag nær
selve jubilæumsdatoen for medlemmer med vogne og indbudte gæster
fra ind- og udland, formentlig i Bülows hal i København. |
|
En pioner
Dr. ing. Jørgen Skafte Rasmussen,
danskeren der skabte DKW, er død i København, 86 år gammel.
Han rejste som ganske ung til 'Tyskland, blev uddannet
til ingeniør og begyndte på et tidligere væveri at eksperimentere
med en dampmaskine til et motorkøretøj. Vognen blev aldrig til
noget, men navnet Dampf-Kraft-Wagen blev hængende ved hans senere
konstruktioner, de totakts motorcykler og biler, som skulle blive
verdenskendte. Motorcyklerne kom ved slutningen af første verdenskrig
og bilerne omkring 1930, først med baghjulstræk og kort efter
med forhjulstræk, som DKW også blev pioner for.
Skafte Rasmussen ville ikke være tysk statsborger og
nazisterne tog fabrikken fra ham, men han blev boende i Tyskland til
efter anden verdenskrig. På det tidspunkt var der ikke meget tilbage
af de oprindelige DKW fabrikker.
I efterkrigsårene har Skafte Rasmussens søn forøvrigt arbejdet med
en motorcykel-prototype for Dansk Industri Syndikat (DISA). Der kom en
uortodoks og ganske fremragende motor ud af det, men den kom
desværre aldrig i produktion.
De motorcykler og biler, Skafte Rasmussens fabrik
fremstillede i tredverne, var i al deres enkelhed uhyre driftssikre og
robuste. Derom vidner det store antal, der stadig kører, især
herhjemme.
Men det må være på tide at værne om de ældste typer — hvoraf
der givetvis også findes eksemplarer endnu i Danmark; så sent som
for et år siden så jeg en DKW bil fra først i tredverne i
Charlottenlund. or.
|