Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 2  Oktober 1964     side 12 & 13

 

 

 
 

E. F. Jacobsens Chrysler Jmperial 1930 var kommet fra Ringkøbing.

Jubilæumsrallyet

fik stor tilslutning

Sv. Tybjergs Roll-Royce Phantom 1 1926.

 

Søndag den 13. september blev de glædelige overraskelsers dag. Vejret, der de foregående døgn havde været regn og storm, teede sig eksemplarisk med solskin hele dagen. Endnu mere glædeligt var det, at al skepsis med hensyn til interessen for arrangementet blev gjort til skamme. Hvor mange køretøjer og mennesker der kom med i løbet af dagen blev næppe gjort op. Men på et tidspunkt var der ca. 35 vogne og 110 mennesker. Mange var kommet fra Jylland og Fyn og en enkelt vogn fra Sverige. Og adskillige vogne var ny bekendtskaber for de fleste, f. eks. Ry Andersens færdigrestaurerede Lancia, Lambda, Sv. Tybjergs pragtfulde Rolls Royce Phantom I 1926 Letourneur limousine de ville og Ove Hansens endnu urestaurerede Hotchkiss AM2 1926 med Weymann karosseri ( ?).
   Flemming Sørensen, Bent Hoffmann, og Pierre Lefevre havde ære af arrangementet, hvis enkeltheder i øvrigt vil være bekendt,

 

om ikke andet så fra indbydelsen. Det var dejligt, som formanden udtrykte det, virkelig at se landskabet blive befolket af de gamle biler, og der må vel siges at være skabt grundlag for en årligt tilbagevendende begivenhed.
   En kuriøs ting var det mÃ¥ske, at ret mange ikke-medlemmer deltog, men det mÃ¥ tages som tegn pÃ¥ interesse for sagen og kan vel føre til, at de pÃ¥gældende melder sig ind i klubben.
   De udsatte præmier blev fordelt sÃ¥ledes: Ældste vogn: Johan Frederiksen, Wanderer tandem 1911.
   „Rallyet"s spørgekonkurrence: C. E. Andersen, Cadillac V-8 1931.
   Concours d'Élégance: 1. Th. Ry Andersen,, Lancia Lambda 1925.
2. Irene Christiansen, Packard 733 roadster 1929, og Claus Ahlefeldt Laurvig Bille, Chrysler 72 roadster 1929. 
3.  Flemming Behrndt, Ford A.            or.

Sektioner og registre

Ordet registrar — der forøvrigt i sidste nummer ved en trykfejl var blevet til registar — er vist en anglicisme, som vi vil udrydde igen. Det bør rettelig hedde registrator.
Ford A.

   Ry Andersens initiativ med at samle medlemmer med samme bilmærke i grupper har for Ford A registrets vedkommende tjent formÃ¥let. Efter at have modtaget listen over Ford A ejere i DVK — der er efterhÃ¥nden 12 medlemmer — udsendte jeg en introduktionsskrivelse til samtlige Ford A folk. Denne blev indledningen til et fint samarbejde med Sv. Amdissen, som har en Coupé de Luse 1930 under fuldstændig

 

genopbygning og dermed problemer med fremskaffelse af originale reservedele. De reservedelsmæssige — og for sÃ¥ vidt andre tekniske problemer — giver en masse erfaring, som kan hjælpe andre Ford A medlemmer, der er i gang med restaureringsprojekter.
   I Amerika, hvor Ford A er vældig populær som vintage vogn, fÃ¥s en del teknisk litteratur om mærket. Ved kontakt med et amerikansk forlag har dette lovet os en rabat ved et samlet køb af mindst 10 bøger. Bestræbelserne for at samle 10 ordrer er i fuld gang og ser ud til at lykkes.
   Fra firmaet V. Løveener, København, har vi pÃ¥ Amdissen initiativ fÃ¥et foræret