|
specialværktøj
til reparation af Ford A. Værktøjet er stationeret hos Amdissen og
kan lånes af sektionens medlemmer.
Skønt Ford A
endnu er en ret almindelig bil i trafikken, volder fremskaffelse af
originale reservedele problemer — mange dele kan slet ikke fås
mere, og kun få autoophuggere er interesserede i at gemme dele til
gamle biler. For Ford A gruppens vedkommende kan vi glæde os over
god kontakt med Horsens Autoophug, som har specialiseret sig i vort
mærke.
P. E. Hansen, Fabrikvej
13, Horsens.
Der er naturligvis
langt flere end 12 Ford A ejere i DVK, og ingeniør Hansens
beretning kan måske inspirere flere til at sætte sig i forbindelse
med ham. (Red.)
Fiat.
Fiat
registratorerne koncentrerer sig foreløbig om at registrere alle
gamle vogne af mærket. Vi beder de DVK medlemmer, som ikke har
returneret registreringsskemaet, om snart at gøre det.
Jørn Jacobsen, Degnegyde 2, Haderslev (ny adr.)
Ole Riisager, Ordrupvej 56, Charlottenlund.
Harley Davidson.
Registret
indeholder nu otte medlemmer, men det kniber lidt med kontakten til
København, hvor der menes at være mange fine eksemplarer og
virkelige entusiaster.
HD ejere og
medlemmer med meddelelser om ny og brugte reservedele,
reservedelskataloger, brochurer m. m. kontakt venligst:
Sv.
Amdissen, Nørbæk pr.
Fårup.
Andre motorcykler.
Poul E.
Mortensen, Tranehaven
15, Glostrup.
Buick.
Peter Hass, Haldagervej 2, Vanløse.
|
|
Chevrolet.
Ulf Peter Ottosson, Højstrupvej 73, Brh.
Rolls-Royce.
Ib Wiboe Hansen, Fuglevadsvej 58,
Kgs. Lyngby
Redaktionen er interesseret i at få at vide, hvem der
kan betragtes som sektionsformænd eller registratorer for mærkerne
Bugatti, Packard og Ford T.
NY BØGER
Bogmarkedet overvømmes i disse
år af bøger om biler, navnlig veteranbiler, og hvis alle disse
bøger skulle anmeldes i Bilhistorisk Tidsskrift, ville det være
muligt at fylde et helt nummer med boganmeldelser.
Forholdet er imidlertid desværre det, at mange af
disse bøger ikke er lige gode, idet man har indtrykket af, at mange
af forfatterne, når de skal til at skrive en bog, sætter sig hen
og læser de tidligere bøger inden for det felt, hvor de har valgt
at skrive, og derefter på grundlag af disse bøger laver et
sammenkog, som udsendes under deres forfatternavn.
I det følgende skal imidlertid omtales nogle bøger,
som falder uden for denne kategori, og som det kan anbefales at
købe.
Det engelske forlag Batsford, der igennem de senere år
har udgivet en lang række bøger om biler, har inden for det sidste
årstid udsendt to bøger, der delvis omhandler samme emne, nemlig
30'ernes biler. Den ene er Buckleys ,Cars of the Connoisseur"
og den anden Scott-Moncrieffs „The Thoroughbred Motor Car
1930-1940". Medens Scott-Moncrieffs bog, som det fremgår af
titlen, alene omhandler 30'ernes biler, indeholder Buckleys bog en
gennemgang af de ca. 20 berømteste mærker som Rolls-Royce,
Bentley, Hispano-Suiza etc. |
|
|
Omtalen af
mærkerne er ret udførlig, og for nogle mærkers vedkommende med
forfatterens personlige kommentarer på grundlag af hans besiddelse
af de omtalte typer.
Buckleys bog er
læseværdig, og — så vidt det kan ses — uden altfor mange
fejl, selv om han f. eks. i sin omtale af Delage ikke synes at være
klar over, at D 8-120 (og også D 8-100) modellerne fra 1936 og de
følgende år overhovedet ikke har nogen teknisk forbindelse med D 8
modellerne fra begyndelsen af 30'erne. D 8 modellerne var Delage
konstruktioner, medens D 8-100 og D 8-120 var 8-cylindrede udgaver
af den berømte Delahaye 135, og disse modeller fremkom efter at
Delage selv var krakket, og Delahaye havde erhvervet økonomisk
interesse i fabrikken.
Scott-Moncrieffs bog
derimod omtaler ca. 90 forskellige mærker produceret i 30'erne og
som forfatteren mener er værdige til betegnelsen
,Thoroughbred". Efter min mening skal „Thoroughbred"
begrebet imidlertid opfattes meget løst, såfremt det skal includere
vogne som Austin 7 i forskellige sportsudgaver, Crossley, Tracta,
Mathis, Peugeot, Derby etc.
Scott-Moncrieffs bog er
skrevet i en meget livlig stil, og da han i sin egenskab af
brugtvognsforhandler, eller som der står på smudsomslaget
,purveyor of horseles carriages to the nobility and geniry",
har kørt eller ejet en lang række af de omtalte mærker, er der
personlige bemærkninger om mange af dem.
Scott-Moncrieff kan heller
ikke rigtig hitte ud af Delage-modellerne fra slutningen af
trediverne, idet han ikke er klar over, at en række af de
4-cylindrede og 6-cylindrede modeller var forsynet med Delahaye
motorer, såsom D6. 11 og D6. 80 modellerne.
I omtalen af
Delaunay-Belleville nævner |
|
Scott-Moncrieff,
at han på Pariser-udstillingen i 1938 så en ny model med
uafhængig affjedring af alle hjul, uden dog at være klar over om
den kom i produktion. Det er heller ikke af så stor interesse, idet
der ganske enkelt var tale om MercedesBenz 230 modellen, der skulle
bygges på licens. Såvids jeg ved, blev der lavet ganske enkelte
eksemplarer både før og efter krigen, inden Delaunay-Belleville i
overensstemmelse med rationaliseringsplanerne for den franske
automobilindustri blev udelukket som automobilfabrikant.
Et kapitel af særlig
interesse i ScottMoncrieffs bog er det sidste, kaldet Four-teen
Crafts of coachbuilding". I kapitlet findes en udførlig og
meget interessant gennemgang af den engelske karosseriindustri i
30'erne med omtale af alle de kendte firmaer som Barker, Hooper, H.
J. Mulliner, Park Ward etc.
Sidst skal omtales et
dansk værk om veteranbiler, nemlig det illustrerede katalog over
samlingen på baron Raben-Levetzaus museum, Ålholm Automobil
Museum.
Det er både
bemærkelsesværdigt og påskønnelsesværdigt, at det allerede ved
åbningen af museet har været muligt at tilbyde det besøgende
publikum et så omfangsrigt katalog, når man tænker på, at mange
udenlandske automobilmuseer enten slet ikke har kataloger eller
alene kataloger, hvor der blot står, at udstillingsnummer 37 er en
1907 Peugeot etc.
Teksten i kataloget er
skrevet i en livlig stil, og på den trods alt begrænsede plads,
der er til rådighed, gives der mange oplysninger om de udstillede
vogne og de fabrikker, der producerede dem.
Desværre skæmmes
kataloget af en række skønhedsfejl, som man må håbe bliver
rettet i næste udgave. Alle de enkelte små artikler om de
udstillede vogne indledes |
|
|