Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 2  Oktober 1964     side 14 & 15

 

 

 
 

specialværktøj til reparation af Ford A. Værktøjet er stationeret hos Amdissen og kan lånes af sektionens medlemmer.
   Skønt Ford A endnu er en ret almindelig bil i trafikken, volder fremskaffelse af originale reservedele problemer — mange dele kan slet ikke fås mere, og kun få autoophuggere er interesserede i at gemme dele til gamle biler. For Ford A gruppens vedkommende kan vi glæde os over god kontakt med Horsens Autoophug, som har specialiseret sig i vort mærke.
     P. E. Hansen, Fabrikvej 13, Horsens.



   Der er naturligvis langt flere end 12 Ford A ejere i DVK, og ingeniør Hansens beretning kan måske inspirere flere til at sætte sig i forbindelse med ham. (Red.)
Fiat.

   Fiat registratorerne koncentrerer sig foreløbig om at registrere alle gamle vogne af mærket. Vi beder de DVK medlemmer, som ikke har returneret registreringsskemaet, om snart at gøre det.
Jørn Jacobsen,
Degnegyde 2, Haderslev (ny adr.)
Ole Riisager,
Ordrupvej 56, Charlottenlund.
 Harley Davidson.
   Registret indeholder nu otte medlemmer, men det kniber lidt med kontakten til København, hvor der menes at være mange fine eksemplarer og virkelige entusiaster.
   HD ejere og medlemmer med meddelelser om ny og brugte reservedele, reservedelskataloger, brochurer m. m. kontakt venligst:
            Sv. Amdissen,
Nørbæk pr. Fårup.
Andre motorcykler.
Poul E. Mortensen,
Tranehaven 15, Glostrup.
Buick.
         Peter Hass, Haldagervej 2, Vanløse.

 

Chevrolet.
Ulf Peter Ottosson,
Højstrupvej 73, Brh.
 Rolls-Royce.
Ib Wiboe Hansen,
Fuglevadsvej 58,
                                 Kgs. Lyngby
   Redaktionen er interesseret i at få at vide, hvem der kan betragtes som sektionsformænd eller registratorer for mærkerne Bugatti, Packard og Ford T.

NY BØGER

Bogmarkedet overvømmes i disse år af bøger om biler, navnlig veteranbiler, og hvis alle disse bøger skulle anmeldes i Bilhistorisk Tidsskrift, ville det være muligt at fylde et helt nummer med boganmeldelser.
   Forholdet er imidlertid desværre det, at mange af disse bøger ikke er lige gode, idet man har indtrykket af, at mange af forfatterne, når de skal til at skrive en bog, sætter sig hen og læser de tidligere bøger inden for det felt, hvor de har valgt at skrive, og derefter på grundlag af disse bøger laver et sammenkog, som udsendes under deres forfatternavn.
   I det følgende skal imidlertid omtales nogle bøger, som falder uden for denne kategori, og som det kan anbefales at købe.
   Det engelske forlag Batsford, der igennem de senere år har udgivet en lang række bøger om biler, har inden for det sidste årstid udsendt to bøger, der delvis omhandler samme emne, nemlig 30'ernes biler. Den ene er Buckleys ,Cars of the Connoisseur" og den anden Scott-Moncrieffs „The Thoroughbred Motor Car 1930-1940". Medens Scott-Moncrieffs bog, som det fremgår af titlen, alene omhandler 30'ernes biler, indeholder Buckleys bog en gennemgang af de ca. 20 berømteste mærker som Rolls-Royce, Bentley, Hispano-Suiza etc. 

 

Omtalen af mærkerne er ret udførlig, og for nogle mærkers vedkommende med forfatterens personlige kommentarer på grundlag af hans besiddelse af de omtalte typer.
   Buckleys bog er læseværdig, og — så vidt det kan ses — uden altfor mange fejl, selv om han f. eks. i sin omtale af Delage ikke synes at være klar over, at D 8-120 (og også D 8-100) modellerne fra 1936 og de følgende år overhovedet ikke har nogen teknisk forbindelse med D 8 modellerne fra begyndelsen af 30'erne. D 8 modellerne var Delage konstruktioner, medens D 8-100 og D 8-120 var 8-cylindrede udgaver af den berømte Delahaye 135, og disse modeller fremkom efter at Delage selv var krakket, og Delahaye havde erhvervet økonomisk interesse i fabrikken.
   Scott-Moncrieffs bog derimod omtaler ca. 90 forskellige mærker produceret i 30'erne og som forfatteren mener er værdige til betegnelsen ,Thoroughbred". Efter min mening skal „Thoroughbred" begrebet imidlertid opfattes meget løst, såfremt det skal includere vogne som Austin 7 i forskellige sportsudgaver, Crossley, Tracta, Mathis, Peugeot, Derby etc.
   Scott-Moncrieffs bog er skrevet i en meget livlig stil, og da han i sin egenskab af brugtvognsforhandler, eller som der står på smudsomslaget ,purveyor of horseles carriages to the nobility and geniry", har kørt eller ejet en lang række af de omtalte mærker, er der personlige bemærkninger om mange af dem.
   Scott-Moncrieff kan heller ikke rigtig hitte ud af Delage-modellerne fra slutningen af trediverne, idet han ikke er klar over, at en række af de 4-cylindrede og 6-cylindrede modeller var forsynet med Delahaye motorer, såsom D6. 11 og D6. 80 modellerne.
   I omtalen af Delaunay-Belleville nævner

 

Scott-Moncrieff, at han på Pariser-udstillingen i 1938 så en ny model med uafhængig affjedring af alle hjul, uden dog at være klar over om den kom i produktion. Det er heller ikke af så stor interesse, idet der ganske enkelt var tale om MercedesBenz 230 modellen, der skulle bygges på licens. Såvids jeg ved, blev der lavet ganske enkelte eksemplarer både før og efter krigen, inden Delaunay-Belleville i overensstemmelse med rationaliseringsplanerne for den franske automobilindustri blev udelukket som automobilfabrikant.
   Et kapitel af særlig interesse i ScottMoncrieffs bog er det sidste, kaldet Four-teen Crafts of coachbuilding". I kapitlet findes en udførlig og meget interessant gennemgang af den engelske karosseriindustri i 30'erne med omtale af alle de kendte firmaer som Barker, Hooper, H. J. Mulliner, Park Ward etc.
   Sidst skal omtales et dansk værk om veteranbiler, nemlig det illustrerede katalog over samlingen på baron Raben-Levetzaus museum, Ålholm Automobil Museum.
   Det er både bemærkelsesværdigt og påskønnelsesværdigt, at det allerede ved åbningen af museet har været muligt at tilbyde det besøgende publikum et så omfangsrigt katalog, når man tænker på, at mange udenlandske automobilmuseer enten slet ikke har kataloger eller alene kataloger, hvor der blot står, at udstillingsnummer 37 er en 1907 Peugeot etc.
   Teksten i kataloget er skrevet i en livlig stil, og på den trods alt begrænsede plads, der er til rådighed, gives der mange oplysninger om de udstillede vogne og de fabrikker, der producerede dem.
   Desværre skæmmes kataloget af en række skønhedsfejl, som man må håbe bliver rettet i næste udgave. Alle de enkelte små artikler om de udstillede vogne indledes