Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  8     side 24 & 25 

 

   

 
 

Hørning-turen

Udflugtssæsonen startede den 7. maj med en ny tur, som P. E. Hansen fik megen ære af. Med start og mål ved Hørning Kro gik den - gennem skønne egne omkring Silkeborgsøerne – vejret viste sig fra den bedste side og alt gik som det skulle. Der var 15 deltagende vogne, hvorimellem flere ikke før sete.
   Turens højdepunkt var et stop undervejs i Ry, hvor Johan Frederiksen åbnede sin garageport, startede sin Gideon brandsprøjte og rullede den ud på de faste ringe. Det pragtfulde, dansk-byggede køretøj er færdigrestaureret og mangler kun køleremblem – kan nogen hjælpe?
   Restaureringspræmierne, henholdsvis tinfad, -krus og -stage blev fordelt med førstepris til Erik Christiansen for Citroen 1925 touring, andenpris til Kaj Bach for Rolls-Royce 1933 20/25 og tredjepris til A. M. Nielsen for den bekendte todørs Ford A phaéton. (Se forsiden).
   En „gættekonkurrence" blev vundet at Ry Andersen, G. C. Prøsch fik præmie for at være kommet helt fra Oslo med sin Buick 28 syvpersoners Oslo-droske og Jimmy Thomsen fik trøstpræmie, fordi hans Talbot 29 „Kong Kylie-bil" måtte efterlades fem kilometer fra Kalundborg, hvor den brød sammen.
   Bach vandt helt privat et forhindringsløb for overhovedet at komme med. Kort før starten hjemme fra Frederiksværk manglede Bach kun at skrue ventildækslet på sin netop hovedreparerede R-R, og observatør Kjeld Schouboe tilbød lige at gøre

 

det, men blev hånligt afvist af Bach med en ufin hentydning til dengang Schouboe satte dækslet skævt på sin egen R-R, med udsprøjtende olie og brændt hovedleje til følge. Nå, ekvipagen kom afsted med kurs mod hurtigfærgen i Kalundborg. Det begyndte at lugte lidt mærkeligt, men det blev forklaret med en nymalet udstødningsmanifold. Otte kilometer på den anden side af Frederikssund skreg Kjeld: – Kaj, det er topdækslet!
   Det var det. Bach jr. blev sendt med lillebil hjem til Frederiksværk efter dækslet. Skruerne lå endnu i bundskjoldet og hoppede og der var ingen skade sket, selv om der måtte efterfyldes to liter olie. Nu var der ingen mulighed for at nå hurtigfærgen, men der var en chance for Kalundborg-Juelsminde-båden. Der var 80 kilometer til Kalundborg og 70 minutter til rådighed. Drøn på uden hensyn til, at vognen tidligere har brændt lejer af at køre

Erik Christiansens Citroen.

 

Johan Frederiksens fantastiske Gideon brandsprøjte fra 1917.

 for hurtigt. Udenfor Kalundborg passeredes Jimmys efterladte Talbor og alle kikkede efter Jimmy, men først på et gadehjørne i selve Kalundborg stod han og fægtede med armene. Hård opbremsning og ind til siden — det var mærkeligt, rattet var næsten ikke til at dreje, men vi-

 

 dere ombord i Juelsminde-båden med den efterhånden fyldte vogn. Der viste det sig, at et hjul var punkteret. Det blev skiftet ombord og fra Juelsminde gik det igen løs til Hørning, hvortil Rollsen ankom lige tids nok til at blive sendt afsted som sidste starter.       kslor

Generalforsamlingen

Generalforsamlingen blev som sædvanligt ledet myndigt af H. J. Beier, omend det somme tider var vanskeligt at holde gemytterne i ave.
   Formandens beretning blev indledt med en medlemsstatistik. Klubben havde med udgangen af 1964 229 medlemmer. Dette

 

tal var dog ikke helt sandfærdigt, idet der var enkelte restanter, som ikke var blevet slettet. I løbet af 1965 meldte 9 sig ud, ét medlem afgik ved døden og 17 blev slettet på grund af restance. 40 meldte sig ind. Nettofremgangen på papiret var 13 medlemmer, men tilgangen var altså i vir-