Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  8     side 22 & 23 

 

  

 
 

Restaurering af lejer

Under det almindelige restaureringsarbejde kommer man i den situation at skulle træffe beslutning om at bevare eller kassere lejer. Undersøgelse og domfældelse er i høj grad et spørgsmål om erfaring, men det følgende kan hjælpe den mindre erfarne til at træffe fornuftige afgørelser:
   Hvor det er muligt, renses og inspiceres lejerne på deres plads, uden at de fjernes fra aksler og lejehuse. Enhver afmontering og påfølgende ny tilpasning slider på de flader, som skal passe sammen og kan også beskadige de arbejdende dele i lejet. Hvis lejet viser sig at være brugbart, sparer det tid, slid og risiko for at beskadige en forholdsvis kostbar del at lade den blive siddende på sin plads.
   Hvis der er rigelig ren smørelse rundt om lejet, er det sandsynligt, at det er i god stand. Den omvendte slutning kan også drages; hvis fedtet eller olien er dårlig, kan man nogenlunde sikkert gå ud fra, at lejet er slidt. Rullelejer, som kan skilles ad uden at ringene fjernes fra deres plads, volder det ingen vanskelighed at se efter. Ellers må lejet skilles nok ad til, at kugler eller ruller og deres baner kan ses efter. De affedtes med sprit, mens lejet drejes. Smør derpå med spindelolie (3-in-1 eller lignende) og prøv hvordan lejet ter sig under let belastning. Lad lejet løbe rundt, mens der med hånden lægges tryk på det — på et kugleleje aksialt, på et rulleleje radialt. Hvis bevægelsen er jævn og ensartet, er det næsten sikkert, at lejet kan bruges. Se efter følgende fejl:

 

1. Rust. Rust eller tæring på kugler/ruller og deres baner vil sikkert hurtigt få lejet til at svigte og er derfor kassationsgrund. Det gør ikke noget, der er rust på de dele af lejet, der ikke arbejder, når blot det ikke berører tilpasningen.
2.Slid på kugler eller baner. Det kan medføre en lille forøgelse af sløret, men det gør ikke noget, hvis ikke også banerne er beskadiget. 
3. Indvendigt eller udvendigt slid.
Det kan enten gøres godt ved at udskifte lejet eller bygge aksel eller lejehus op elektrolytisk. Hvad man foretrækker må afgøres af hvad der er billigst. Roulettering er en populær metode til at opnå god tilpasning ved reparation af dynamoer osv. 
4. Beskadigelse.
Et leje, der viser tydelige tegn på beskadigelse af de arbejdende dele eller er blevet blåt af overophedning må kasseres. Hvis der er flade pletter på kugler eller ruller må lejet også i brokkassen.
   Afmontering af lejer må udføres med største forsigtighed. Pas på der ikke kommer metalspåner, sand eller snavs ind i lejet. De slag, der derved kan blive overført gennem kuglerne, kan forvolde skade andre steder. Lejet renses med sprit som før. Hvis man råder over trykluft, kan det bruges til at tørre lejet igen og blæse fremmedlegemer ud med. Smør straks efter undersøgelsen med spindelolie. Afprøv med passende belastning.

                                    (Fra Fiat Bulletin.)

 
 Debat

Mit lille indlæg i septemberbladet er heldigvis blevet kommenteret – intet er så trist som at blive tiet ihjel. Mine bemærkninger ang. DVKs love er blevet imødegået – jeg skal ikke svare herpå, men blot henvise til læsning af lovene, ganske morsom læsning! § 16, stk. 2, får en til at tro, at DVK er en religiøs sekt. Derpå er der 3 svar på min teori om, at kontingentet nærmest udelukkende går til bladet. Redaktøren svarer, at annoncerne dækker udgiften, formanden svarer, at bladet ikke er for dyrt, og endelig svarer kassereren, at bladet er en stor udgiftspost. Det er mig ubegribeligt, at man i bestyrelsen går ind for et blad i meget fornemt udstyr – fremfor et mere tarveligt blad, der så til gengæld kunne komme en gang om måneden – mon det er medlemmernes ønske, man tolker? Jeg finder det i allerhøjeste grad forkert, at en afdeling som her i Århus ikke ejer en krone – det var dog rimeligt, at man havde så mange midler til rådighed, at man kunne sende besked ud til medlemmerne om møder, samt kunne ofre et mindre beløb på film el. I.
   Mine betragtninger om et fælles garage-og værkstedsanlæg er nok lidt uklart formuleret – jeg er jo ny under fanerne – men jeg mener stadig, man burde finde en forladt gård udenfor de større byer og indrette den til garager og værksted i mindre format til brug for medlemmer indenfor en rimelig 'radius. Hvem skal administrere, spørger man. Det mener jeg de respektive afdelinger skal – derfor mine tanker om selvstændige klubber under DVK. Enhver må naturligvis betale for stald til sin egen bil, men værktøjet bør være fælles. Vil

 

man ikke være med til dette fællesanliggende, har man da intet at gøre i en klub, hvor man af egen fri vilje netop søger fællesskabet. Jeg mener, DVK fuldkommen umyndiggør afdelinger landet over, og man forsøger så at klare det med samvittigheden ved at udsende et fornemt blad 4 gange om året – så har vi da også betalt for det. Nye lokale foreninger udenom DVK vil blive dannet – som her i byen – og løber så med medlemmer og initiativ. Er det det, man er interesseret i? Harry W. Bonderen.

Gummi

Fra Vintage Tyre Supplies Ltd. i England har klubben fået en liste over Dun-lop gummi til veteran- og vintage vogne, som ikke står i Dunlogs egen prisliste. Der er et større antal dimensioner, også kanttråds- og vulstdæk, for mange til at remse op her. Interesserede kan få nærmere oplysninger på bladets redaktion eller ved at skrive til 30 Dalstop Gardens, Honeypot Lane, Stanmore, Middlesex. De medlemmer, som ser Veteran and Vintage Magazine, kender firmaets annoncer derfra. Så vidt vi kan se er priserne meget høje – for de dimensioner, som også kan støves op herhjemme, er de meget højere end her og dertil kommer så yderligere transport, told og oms.

Sct. Georgsgildet i Hillerød vil gentage successen fra sidste år og holde veteran-biloptog og -løb lørdag den 4. september. Interesserede kan henvende sig til Erik Stagsted, Helsingørgade 57, tel. (03) 26 17 75. (DVK har intet med arrangementet at gøre.).