|
Medlemslisten
I dette nummer af Bilhistorisk Tidsskrift bringes en fuldstændig medlemsliste,
sådan som den forelå ved redaktionens slutning. Det er første gang i flere år, listen foreligger
pÃ¥ tryk. ForhÃ¥bentlig vil den gøre nytte — der skal nok være dem, der ved listens hjælp
opdager, at der bor ligesindede godt gemt lige i nærheden.
Det er meningen for fremtiden at føre listen å jour i
hvert nummer af Bilhistorisk Tidsskrift. Derfor bliver der nu så meget mere grund til at melde
adresseforandring, stillingsændring eller navneforandring (ja, det hænder dog) straks. Skulle der
være fejl i den foreliggende liste bedes det venligst også meddelt.
Der har for en del år siden været en liste over
medlemmernes køretøjer i et årsskrift. Men det fremgik ikke af listen, hvem der ejede de respektive
køretøjer. Som et supplement til medlemslisten bliver der for øjeblikket trykt en særskilt
vognliste. Den vil ikke blive bragt i bladet, men kan er |
|
hverves ved henvendelse til klubbens næstformand, Bent Mackeprang, Soløsevej 53,
Gentofte. Indsend navn og adresse og et 25-øres frimærke til tryksagsporto. Så vil vognlisten blive
sendt, når den er færdig, formentlig i løbet af juni.
Nu er det en meget mere kilden sag at lave en vognliste end
en medlemsliste. Det er langtfra alle medlemmer, der har indsendt de registreringsskemaer, der ved tre
lejligheder i de senere år er sendt ud til medlemmerne. På den anden side har listen ikke
megen værdi, hvis der ikke står så mange køretøjer i den som muligt. Resultatet er da en liste,
som i nogen grad er opstået ved hjælp af registreringsskemaerne, og i nogen grad ved hjælp af
forskellige bestyrelses- og redaktionsmedlemmers optegnelser. Derfor kan den nødvendigvis ikke være
uden fejl og mangler — mÃ¥ske kan det netop opildne medlemmerne til selv at bidrage med korrekte
oplysninger til en næste udgave af
vognlisten. O.
Riisager. |
|
|
Todørs phaeton
Vognen på forsiden og herover er A. M. Nielsen smukke Ford A 1930,
todørs Phaéton de Luxe 180-A. Det var den, der vandt Concours d'Élégance ved Egeskov-udflugten
sidste år.
Som ny tilhørte den Ford-forhandler Fehr i Nyborg som demonstrationsvogn. Der blev
ifølge overleveringen på et tidspunkt lagt en ca. 100 hestes Itala motor i den og den blev brugt til
race på Knudshoved og skal også være rullet rundt nogle gange. Senere førte den en mere
stilfærdig tilværelse som jagtvogn på et sydfynsk gods. Den har tilhørt flere DVK-medlemmer. Da
den forrige ejer, Jens Jørgensen, kørte i den kom der en dag en gammel mand hen til ham og sagde, at
den vogn havde han passet, da den var jagtvogn, og |
|
han havde da stadig de originale sideglas til vindspejlet liggende,
komplet med beslag. De er som bekendt ikke til at opdrive.
Jens Jørgensen måtte på grund af militærtjeneste sælge den til A. M. Nielsen i
Snoghøj – det var første gang, vognen kom udenfor Fyn. Hos A. M. Nielsen er den blevet
gennemrestaureret. Stengitret foran køleren er Ford-udstyr fra tiden og har altid siddet på vognen.
Det stammer ikke som nogle har troet fra en Chevrolet.
Den todørs phaéton er ikke så almindelig som den firedørs. Det har været hævdet, at
der kun er importeret fire, men det holder næppe stik, der går alene to i København som brugsvogne. |
|
|