Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  8     side 6 & 7

 

   

 
 

BMW i 50 år

Til mine drengeårs rigeste minder hører erindringen om et afsindigt motorbrøl, der med mellemrum vækkede det halve Skovshoved midt om natten. Det stammede fra den da meget unge motorsportsmand Viggo Petersens grønne BMW 328 og opløftedes når han efter en aftens og halv nats biksen med vognen hos vennen og mekanikeren Ole Sandager hvæsede hjem fra Skovshovedvej til Frølichsvej. Det foregik mildest talt med fri udblæsning — men mig bekendt var der aldrig nogen, der klagede over at blive vækket af den søde slummer på den måde. Lyden var så smuk og det var så kort efter krigen at alle så med overbærenhed på dette udslag af den genvundne frihed.
   Viggo Petersen kørte og vandt mange løb med vognen. Da han solgte den fik den bygget det morsomme lukkede karos-

 

seri på, som mange københavnere husker som „Ægget", der oftest holdt parkeret på Blegdamsvej eller Øster Søgade. Senere gik den til en mekaniker i Tappernøje, som igen for et par år siden solgte den tilbage til Lyngby; nu er den under restaurering hos et ikke-medlem.
   Men siden brølene om natten har BMW 328 stået for mig som bilen over alle biler. Derfor er det dejligt, at der igen triller én eller to af dem på danske veje og derfor denne lille artikel i anledning af BMW fabrikkernes 50 års jubilæum.
   Grunden blev lagt i 1916 med sammenslutningen af Rapp Motoren Werke og Gustav Otto Flugzeugbau i Bayerische Motoren Werke, der hurtigt blev kendt for sin produktion af flyvemaskinemotorer.
   De mere jordbundne køretøjer kom i 1923. Da præsenterede BMW grundfor-

 

men til den motorcykel med tocylindret boxermotor, fabrikken fremstiller den dag i dag, og hvis motortype også lå i bilmodellerne 600 og 700.
   Ideen med den tværliggende tocylindrede motor og kardantræk var absolut ikke BMW's egen, men BMW's udgave af denne konstruktion blev den mest udbredte og langlivede - også selv om der senere kom mange efterlignere.
   I 1929 satte Ernst Henne på BMW verdensrekord for motorcykler med 216,75 kilometer i timen. Det blev i tidens løb til 195 verdensrekorder, hvoraf nogle står den dag i dag.
   Bilfabrikationen blev optaget i 1929, da BMW overtog Dixi Werke i Eisenach. Pixi Automobilwerke var grundlagt i 1896. I 1899 begyndte licensfabrikation af den franske Decauville under navnet Wartburgwagen, senere fremstillede Dixi egne modeller, indtil der i 1927 begyndte en licensfabrikation af Austin Seven. Denne fabrikation blev videreført, da BMW købte Dixi, men under navnet BMW-Austin. 

 

I DVK-medlemseje findes en Dixi roadster hos V. Falk Jacobsen i Horsens (der var en lukket til salg i Horsens sidste år) og H. H. Matz i Flensborg har en åben og to lukkede. Typen hed 3/15, og dens specifikationer lignede maskinmæssigt Austin Sevens - udseendet var også omtrent det samme, men karosseriets opbygning var efter mere moderne principper end den engelske original.
   BMW's første bil af egen konstruktion, model 3120, kom på markedet i 1931 og blev der et par år. Det var en lille firkantet kasse med pladehjul, den lignede meget de tidlige DKW'er. Motorens dimensioner afveg ikke meget fra forgængerens, men det var en topventilet med stødstænger. Chassiset var en central kasseprofil, der forgrenede sig fortil. Der var uafhængig affjedring. Vognen kunne køre 80 kilometer i timen, fem kilometer mere end forgængeren.
   I 33 kom model 303, den første sekscylindrede, skønt den kun var på 1.173 ccm - boring stadig 56 mm og slaglængde

Denne BMW fra 1934-36 går som brugsvogn i København. Det er en 309 eller 315 -de er nogenlunde ens af ydre, men den første er firecylindret, den anden sekscylindret.