men til den motorcykel med tocylindret boxermotor, fabrikken
fremstiller den dag i dag, og hvis motortype også lå i bilmodellerne 600 og 700.
Ideen med den tværliggende tocylindrede motor og kardantræk var absolut ikke BMW's
egen, men BMW's udgave af denne konstruktion blev den mest udbredte og langlivede - også selv om der
senere kom mange efterlignere.
I 1929 satte Ernst Henne på BMW verdensrekord for motorcykler med 216,75 kilometer i
timen. Det blev i tidens løb til 195 verdensrekorder, hvoraf nogle står den dag i dag.
Bilfabrikationen blev optaget i 1929, da BMW overtog Dixi Werke i Eisenach. Pixi
Automobilwerke var grundlagt i 1896. I 1899 begyndte licensfabrikation af den franske Decauville under
navnet Wartburgwagen, senere fremstillede Dixi egne modeller, indtil der i 1927 begyndte en
licensfabrikation af Austin Seven. Denne fabrikation blev videreført, da BMW købte Dixi, men under
navnet BMW-Austin. |
|
I DVK-medlemseje findes en Dixi roadster hos V. Falk Jacobsen i
Horsens (der var en lukket til salg i Horsens sidste år) og H. H. Matz i Flensborg har en åben og to
lukkede. Typen hed 3/15, og dens specifikationer lignede maskinmæssigt Austin Sevens - udseendet var
også omtrent det samme, men karosseriets opbygning var efter mere moderne principper end den engelske
original.
BMW's første bil af egen konstruktion, model 3120, kom på markedet i 1931 og blev der
et par år. Det var en lille firkantet kasse med pladehjul, den lignede meget de tidlige DKW'er.
Motorens dimensioner afveg ikke meget fra forgængerens, men det var en topventilet med stødstænger.
Chassiset var en central kasseprofil, der forgrenede sig fortil. Der var uafhængig affjedring. Vognen
kunne køre 80 kilometer i timen, fem kilometer mere end forgængeren.
I 33 kom model 303, den første sekscylindrede, skønt den kun var på 1.173 ccm - boring
stadig 56 mm og slaglængde |